Bangkok Baby - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ayla Koning - WaarBenJij.nu Bangkok Baby - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ayla Koning - WaarBenJij.nu

Bangkok Baby

Blijf op de hoogte en volg Ayla

17 Januari 2017 | Thailand, Bangkok

Hoiiiiiiii,

Ik dacht, laat ik mijn reisblog maar weer eens oppakken. Om jullie een beetje op de hoogte te houden (en jaloers te maken) maar vooral voor mezelf om terug te lezen als ik oud en verrimpeld ben.

Dag 1
Het begin van het avontuur. Ik ging vrij relaxed naar Schiphol. Voor mijn gevoel mijn werk goed af kunnen ronden, de laatste spulletjes in de stad kunnen halen en nog een laatste zonnebankje. Ter voorbereiding van mijn huid, aangezien ik vaak last heb van zonneallergie.

We vertrokken met de kwart voor 8 trein richting Schiphol. Zitten we nog geen 5 minuten in de trein, wordt er omgeroepen dat we waarschijnlijk vertraging op gaan lopen door een defect treinstel tussen meppel en zwolle. Een uur vertraging mag, langer niet. Dan wordt ik gestresst. Gelukkig even later al bericht dat het probleem was opgelost en we volgens planning door konden reizen.

Op Schiphol kan je tegenwoordig ook zelf je bagage inchecken! Je legt je bagage in een hokje, print de sticker uit, plakt hem er op, sluit het hokje en daar gaat je tas! Dat was in september nog niet zo! We vlogen met Cathay Pacific, waar medereizigers razend enthousiast over waren. Het maakt mij niet veel uit, ik slaap toch altijd! Maar dit keer niet. Van de 17 uur maar 2 uur kunnen slapen. Wel leuke films gekeken: Bridget Joanes Baby (heel leuk), Hello my name is Doris (heel matig), een animatiefilm over ooievaars die babys bezorgen (heel leuk) en Frozen (medium, nu weet ik eindelijk wel wie Elsa is.) Verder lekkere stoelen, lekker eten maar wel chagerijnige stewardessen. We hadden een korte overstap (uurtje) op Hongkong. Ben ik daar toch ook nog geweest! Op Bangkok aangekomen eerst maar geld pinnen. Je betaald 5 euro om te kunnen pinnen! Plus je eigen bankkosten! En de koers staat ook niet heel gunstig. Maar ach, dan kost de vakantie in totaal een keer 80 euro meer.

Vervolgens met de taxi naar ons hostel. De taxichauffeur probeerde ons eerst nog bij een of andere touringbureau te droppen om daar een ander hotel te regelen. No way jose! Vervolgens had hij ook moeite om ons hostel te vinden, bellen met de taxicentrale etc etc. Uiteindelijk goed aangekomen en gelukkig konden we direct onze kamer in. We waren bek en bek af. Eerst even hapje eten: eerste borst met groentjes en rijst! Daarna uurtje slapen en s avonds de eerste massage. Voetmassage is geen goed idee met mijn herstelende voetje. Wat die geniepige kleine thaise vingertjes al niet met een voet kunnen doen. Hoofd/nek massage was wel heerlijk! Lekker uit eten geweest, bij een Indiaas restaurant, we waren moe en hadden geen zin om verder te zoeken/lopen. En I love Indian Food! Heerlijke curry gehad. Wel vreselijk duur voor thaise begrippen (20 euro voor ons 2e) maar was heerlijk! Daarna vroeg naar bed. Hele rare, onrustige nacht gehad. Warm, muggen, vreemde geluiden, rare dromen, ventilator aan, ventilator uit, linkerzij, rechterzij, Renate die ons laken als een rok had omgedaan in haar slaap, eigen laken uit de backpack halen, ik die mezelf wakker schreeuw omdat ik denk dat Soraya op de deur staat te bonken.

Dag 2
Heerlijk ontbeten in het hostel, lekkere watermeloen, ananas, muesli en yoghurt. Alleen is de yoghurt zoet, terwijl ik zo van die zurige smaak van yoghurt hou. Vervolgens om 8:30 werden we opgehaald voor onze tour. We gingen met een thais mannetje wandelen naar de Skytrain, eindje met de Skytrain (prachtig uitzicht over Bangkok) en aangekomen op het reguliere treinstation. Hier kocht hij op het marktje fruit voor ons wat ik nog niet kende. (Dacht dat ik ondertussen wel al het fruit op de wereld geprobeerd had: niet dus.) Geen idee wat het was, heel zoet, beetje taaiige rubberachtige structuur, vorm van een kleine donkergele paprika. (Was al zo klaar gemaakt, ik heb de buitenkant niet gezien) Wie het weet mag het zeggen: wat heb ik gegeten?! Daarna nog thaise thee voor mij en thaise koffie voor Renate. Thee was heel bitter maar zat zoete melk door. Uit beleefdheid maar wel gedronken. Gelukkig moesten we halverwege weg om de trein te halen en kregen we een kopje groene Chinese thee on the side welke wel lekker was.

Daarna uurtje met de local train. Echt prachtig/overweldigend/adembenemend. Ik alweer bijna in tranen zo mooi als het was. (Overigens moest ik ook huilen bij Bridget Jones en de ooievaarfilm. Jullie weten het ondertussen, ik ben een jankerd ;-)) Daarna kwamen we aan bij de seafoodmarket. Mooi om te zien maar stinken stinken stinken. En heel naar, ze gooien levende vissen zo in de bakken zonder water. Die liggen daar te kronkelen tot ze een verhitte uitdrogingsdood sterven. Maar wel vers dus... Daarna gingen we lunchen en ik ben dapper geweest en voor rijst met seafood gegaan. Ik weet het nooit zo goed met seafood en wat je kan verwachten. Al helemaal nadat ik die markt gezien had. Gelukkig was het lekker!

Vervolgens met de boot naar de overkant van de rivier, een stukje in de Riksja. Renate en ik met zijn 2e in een bakkie en een heel oud, iel mannetje ging onze fietsen. Dat voelt naar. Ik dacht eigenlijk, laat mij maar fietsen. Maar ja,zo werkt het niet. De gids had van te voren al betaald maar we hebben het mannetje nog een klein fooitje gegeven.

Ik vind het wel moeilijk. Er is hier armoede. En dat heb ik natuurlijk al op veel meer plekken gezien. Maar de laatste tijd grijpt het me veel meer aan. Eigenlijk sinds ik een grote mensen baan heb en grote mensen geld verdien. Het is echt oneerlijk. En daar wordt ik dan weer mee geconfronteerd als ik bij zo'n oud mannetje met tandeloze mond achter in de fiets zit. Ik kan maar op reis, lekker uit eten, dagje sauna, bioscoop etc terwijl er zoveel mensen alleen maar bezig zijn met overleven. Dan zit ik achterin dat bakkie en voel me de dikke, welvarende, rijke blanke. Het liefst zou ik al mijn geld weggeven maar dat kan natuurlijk niet. Correctie, dat doe ik natuurlijk niet. Maar goed ik wil die beste man wat extra's geven. Het liefst geef ik hem 10 euro, maar dat zijn absurde bedragen hier in Thailand. Maar wat geef je dan? En als je iets geeft, dan bevestigd dat voor mijn gevoel weer dat je de dikke, welvarende rijke blanke bent die maar met geld strooit. Dilemma dilemma. uiteindelijk hebben we hem 70 eurocent gegeven. Geen idee of dat goed is maar hij leek blij. Maar het geeft me geen goed gevoel. Ik vind het stom, oneerlijk, debiel en nog een keer stom.

Vervolgens waren wij naar het volgende treinstation gefietst. tijdje wachten totdat we gingen, zie ik gele besjes in de struik hangen. Ik vragen aan ons thaise mannetje wat het is en of je het kan eten :-) Hij ging wat voor me plukken. Best lekker. Weer een nieuw soort fruit! Thailand heeft me nog heel wat te bieden. (Hele irritante autocorrect trouwens op deze computer, dus vergeef me de vervormde woorden) Weer een uurtje met de trein. prachtig prachtig en toen kwamen we bij de trainmarket. Ze hebben langs de rails en op de rails markt met groentetjes en fruit. Als de trein er aan komt, pakken ze hun boeltje van het spoor zetten het aan de kant en zodra de trein weer weg is, zetten ze alles weer neer en gaan de parasols weer uit. een hele bijzondere gewaarwording! Daarna nog even de markt rondgelopen en achterin een pickuptruck naar de volgende bestemming: de floating market.

Hier drijven allemaal bootjes met daarop eettentjes/BBQs met kip en vis etc. Wel leuk om even te zien maar heel toeristisch. Voelde niet echt traditioneel aan, alsof het zo opgezet was voor toeristen. Wat een mierennest van mensen! Even rondgestruund en ananasje gegeten. Daarna 2 uur terug in een busje naar Bangkok. Iedereen was stil en lag te slapen en Renate en ik hadden de mooiste verhalen, lachen gieren brullen. Menig tienerherinnering en vakantieverhaal opgehaald. Daarna nog stukje met de taxi, en public boat over de rivier van Bangkok. Ook echt fantastisch. Vervolgens weer bij het hostel aangekomen, even douchen en hapje eten. Wederom bek af, wij zouden wel lekker vroeg kunnen slapen. Niet dus. we lagen om half 10 in bed maar konden de slaap niet vatten. We werden er melig van, giebelen, lachen, wederom mooie verhalen en roddels. (Leuk om Renaatje beter te leren kennen. Hoe zij vroeger als kind/gezin was, hoe zij in de puberteit onze (deels) gezamenlijke vriendengroep ervaren heeft en welke bizarre dingen zij met "de groep jongens uit Den Andel/Winsum/Uithuizen" heeft mee gemaakt) Om half 1 maar ons bed uit, ik sigaretje roken, zij de minibar ingedoken voor pinda's en chips. Vervolgens rond half 2 in slaap gevallen en dit keer wel lekker geslapen!

Dag 3
Dit keer ons eigen ontbijtje gegeten, muesli met (zure, zonder suiker) yoghurt. Daarna ananasje op straat gescoord en met de Skytrain richting ?Chachuka?weekendmarket gegaan. In 1x goed (inclusief overstap) gegaan met de Skytrain en benenwagen. Dit is de grootste markt van Azie. Leuk om over heen te lopen maar wat een Rommel/prullaria. Wel leuke spulletjes hoor, maar ik hoef niks! Ik heb een zonnebril, tas, slippers, broeken, bikini etc en hoef er echt niet meer van. Renate en ik zijn allebei ook niet zo van die shoppers (behalve de kringloop en jurkjes van de Steps uiteraard!) We grappen altijd dat we liever middagje bouwmarkt gaan dan dagje shoppen. Daarna lekker geluncht (de rijst gaat nog niet vervelen) voor thaise prijzen: 4 euro voor ons 2e inclusief drankje. Nog per ongeluk op een locale rommelmarkt beland en met de Skytrain terug. Even douchen en opfrissen. Toilet in onze kamer verstopt. Ik aangegeven bij de receptie, ze gingen er naar kijken. Wij door naar de massage. Dit keer een thaise massage. Ook weer een hele nieuwe ervaring. Heel anders dan andere maleisiese/indonesiese/japanse massages. We moesten een soort van pyamapakje aan en gaan liggen. Thaise massage is blijkbaar heel erg van het rekken/strekken, spieren drukken. Wel lekker voor de spieren maar niet echt ontspannend. Regelmatig pijnlijk, er kwam geen olietje of aaitje aan te pas. Hebben we dat ook weer eens mee gemaakt! Komen we terug bij het hostel, toilet niet gemaakt. Ik naar de receptie, problem was opgelost hoor, gaf de receptioniste aan. Ik: uuuuh, van kamer 214? 214? ik dacht 314! Nou dat toilet is nu dus ook weer gefixt, hahahaha. Ze ging nu ook direct naar ons toilet kijken. Wij hadden ons al opgetut en gingen met de taxi naar Koh San Road, beroemd en berucht. Lekker gegeten, mensen gekeken, vreemde dingen gezien --> gefrituurde insecten, gebakken schorpioen op een stokje en onze eerste gin tonic gedronken van de vakantie. Redelijk op tijd weer naar huis, we waren moe en hadden nog geen zin om te stappen. Toilet was problematisch dus we mochten naar een andere kamer. Veel chiqere kamer met airco. (Alleen HAAT ik airco, maar wel veel beter bed, groter, betere badkamer etc) op onze nieuwe kamer mijn reisblog geschreven maar waar ik al bang voor was: internet viel uit, alles weg. Dus nu ben ik begonnen op mijn Ipad met regelmatig backups maken. Maar dat ging ook niet goed, dus nu zit ik achter een pc in het hostel en stuur ik het mezelf om de zoveel tijd in de mail.

Dag 4
Direct s ochtends vroeg met de public boat naar tempelomgeving. Een temple was under construction dus konden we niet heen. Dan maar direct door naar het Grand Palace. Speciaal bedekkende kleding meegenomen. Zien we de rij staan: honderden, duizende in zwart geklede thaise mensen. Met bakken eten, flessen water, echt een enorme rij. Lees, 4x de herestraat op en neer met 3 man breed. Ik had paar weken geleden wel gelezen dat het een soort van bedevaartsoord was sinds de koning overladen is. Maar had verwacht dat dat nu wel weer beetje klaar zou zijn. Niet dus. Wij hebben dus rondje om het paleis gelopen en hielden het voor gezien. Geen zin om 7 uur in de rij te staan. Het was die dag ook erg warm: 39 graden dus we vonden het allemaal wel best. Nog beetje door dat deel van de stad gewandeld en met de boot weer terug. Hapje gegeten in het hostel en lekker middagdutje gedaan.

Daarna tutten en naar de Skybar. Ik had in NL al gezien dat er een dresscode was, dat je redelijk chique moest. Dus wij onze mooiste jurk aan, lekker tutten, sieraadjes (en sneakers ;-)) slippers is niet toegestaan, sneakers eigenlijk ook niet maar ze begrijpen wel dat backpackers geen hakken mee nemen. Bij de Skybar werd de helft van de backpackers geweigerd vanwege de kleding. Wij mochten gelukkig door, met een afkeurende blik op de afgetrapte sneakers. Op naar de 64e verdieping. Wat een uitzicht! prachtig prachtig prachtig! Je kan over heel Bangkok uitkijken, allemaal mooie lichtjes (het was namelijk donker). Je ziet de highway en de rivier door de stad lopen, echt prachtig. Een drankje gedronken. Gelukkig hadden we ons voorbereid dat drankjes niet te betalen waren. Goedkoopste drankje genomen, (we blijven Nederlanders) Renate een alcoholvrije cocktail en ik een biercocktail. Gelukkig erg lekker. Dat mag ook wel als je 35 euro betaald voor 2 drankjes. Ja, 35 euro voor 2 drankjes. En dat is dan het goedkoopste op de kaart. Nog even heel fancy geplast op het mooiste toilet ooit. Daarna hapje gegeten en naar bed. Maar wederom konden we niet slapen. Misschien toch een jetlag? Heb ik nog nooit gehad deze kant op, alleen als ik weer thuis kom. Pas rond 1 uur in slaap gevallen terwijl we er al om 10 uur in lagen. Maar ach, wel gezellige verhalen.

Dag 5
Vanochtend om 6 uur op, snel ontbijten, tas pakken, uitchecken en naar onze volgende toer gelopen: fietstocht van 5 uur door Bangkok. Goede verhalen over gehoord en gelezen. Werkelijk fantastisch! Als je nog eens in Bangkok bent: zeker doen! Bij Co van Kessels! Met fietsmevrouwtje Nuna! We fietsen eerst stuk door Bangkok om vervolgens met de fiets op de boot stukje te varen over de rivier. Weer een eind gefietst door kleine nauwe straatjes waar je het echt leven van Bangkok ziet. Daarna op een kleiner bootje met de fiets, de Klongs (kanalen) van Bangkok op. Echt zo mooi om te zien. Hoe al die huisjes op het water gebouwd zijn, schattige kleine kindjes, enorme vissen, gigantische leguanen. Daarna weer stuk gefietst door het echt oude Bangkok. Waar de tijd nog 5 jaar heeft stil gestaan, langs de plantages met mango/bananen/kokosbomen, struiken lemongrass etc. Daarna heerlijk geluncht, vissen gevoerd en verder gefietst. Weer met de fiets op de boot, een sluis in om weer op de grote rivier te komen. Laatste stuk door Chinatown gefietst, door de flowermarket heengefietst en weer terug bij bestemming. In het hostel nog even gedoucht. Heel fijn, ze hadden nog een handdoek voor ons dus we konden gewoon in de shared bathroom douchen. En nu zit ik alweer een tijdje te typen. Over een paar uur gaan we met de nachttrein naar Chiang Mai, kijken hoe het daar is!

Verder ben ik beetje bezorgd over onze tijd op de eilanden. Het schijnt in het zuiden niet zo goed weer te zijn. vorige week waren er al zware overstromingen, 25 doden etc. Maar de mensen in het hostel zeggen dat het nu wel weer goed is in het zuiden, dat het niet heel zonnig is, af en toe beetje regen maar verder heel aangenaam. We hebben onze binnenlandse vluchten al geboekt dus zijn ook niet heel flexibel meer. Ach we zien het wel. Als het echt slecht is, bijven we wel in het noorden of boeken we andere vluchten. Maar de voorspellingen lijken matig tot redelijk ok. We zullen het zien.

Oja, Renate en ik hebben besloten dat we geen souvenirs voor jullie meenemen. Ik heb geen zin om weer prullaria voor jullie te kopen. Ons souvenier aan jullie is dat we elke zwerver, bedelaar die we tegen komen het geld geven dat we anders aan souveniers hadden uitgegeven. Alleen voor baby Fratas maken we een uitzondering, die krijgt een mooi thais pakje van ons :-) Moeten we alleen wel voor 5 februari weten wat het geworden is, en anders wordt het een unisex pakje. Hahahaha

Ik vind trouwens dat er erg weinig afval is in Bangkok. Het is wel lawaaierig, uitlaatgasserig etc. Maar nauwelijk rotzooi op straat terwijl nergens openbare prullenbakken staan. Ook wordt hier nauwelijks gerookt, zeker niet op straat. Ook heel anders dan de rest van Azie. En de mensen hier zijn helemaal niet opdringerig. Ze sleuren je niet mee de winkel/massagesalon/taxi of restaurant in. Heel relaxed en vriendelijk. Ook heel anders dan de rest van Azie, nou ja maleisie en indonesie. Dat voor nu, EINDE BERICHT

  • 17 Januari 2017 - 09:52

    Ester:

    Hi Ay!

    Dank je voor je leuke blog nu wij hier in de sneeuw zitten *jaloers* :-)
    Leuk om te lezen! Veel plezier in Thailand en geniet ervan!

    xx Ester

  • 17 Januari 2017 - 10:21

    Anneke:

    Jaaa wat leuk om jullie avonturen mee te beleven dankzij je blog! Heel veel plezier nog :)
    x Anneke

  • 17 Januari 2017 - 10:28

    Beppie:

    Hoi Ayla, wat klinkt dat fantastisch, leuk om jullie zo te volgen! Geniet en geef Renate een knuffel van me ;)

    XX Beppie

  • 17 Januari 2017 - 13:01

    Natasja:

    Heeey wat super tof om te lezen joh. Klinkt ook heel erg veel Ayla door in je verhaal. Net alsof ik het je hoor vertellen. Heel avontuurlijk allemaal. Ben nou wel heel erg benieuwd naar wat jullie in petto hebben voor Fratas. Jullie nog heeel veel plezier daar, niet in zeven stormen tegelijk lopen. dikke X! Natas

  • 19 Januari 2017 - 08:55

    Gerda:

    Lieve Ayla hou van jou

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ayla

Actief sinds 18 Aug. 2008
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 36439

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 08 Februari 2017

Backpacken Thailand met Renaatje

12 Juli 2011 - 20 Oktober 2011

Indonesië & Australië, wuhaaaah!

25 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: