Leuke dingetjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Koning - WaarBenJij.nu Leuke dingetjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Koning - WaarBenJij.nu

Leuke dingetjes

Door: ayla

Blijf op de hoogte en volg Ayla

12 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Hier weer even een korte update. Ik heb deze week allemaal leuke dingen gedaan en heb nog meer leuke dingen in het vooruitzicht!
Ik ben dinsdagavond een stadswandeling wezen doen met wat huisgenoten bij Cynthia McLeod. (Cynthia McLeod is bekende surinaamse schrijfster) dit was echt zo ongelofelijk leuk. we waren wel met een hele grote groep, ongeveer 30 mensen. zo zijn we door de hele binnenstad gelopen en vertelde ze allemaal dingen over de historie. het leukste vond ik de oorsprong van de volgende uitdrukking: "je stinkt een uur in de wind". dit komt dus uit de vroegere slaven tijd. nederland had zoveel slaven en vervoerde deze op zulke schandalige manier (ze moesten de hele reis in hun eigen pis, schijt, kots liggen) dat er heel veel de pijp uit gingen. al deze ranzigheid ging zo stinken dat een andere boot een nederlandse slavenboot op uren afstand al kon ruiken. dus vandaar die uitdrukking. zo had ze nog veel meer leuke verhaaltjes en wetenswaardigheden. wat wel irritant was, al die zwervers die om die groep heen hingen te bedelen. en ze wouden ook niet weg gaan, totdat Cynthia begon te roepen dat ze de politie zou gaan bellen. voor de rest heeft ze ons nog meegenomen naar de meest enge plek in de stad. het "junkenhol". ze waarschuwde ons al dat ze waarschijnlijk dingen naar ons gingen roepen maar dat we niks terug moesten zeggen. er zijn van "vroeger vroeger" nog 3 kleine slavenhuisjes over. maar die zijn nu dus gekraakt door die junks. maar we konden wel even gluren.
die nacht heb ik wel verschrikkelijk geslapen. ik heb echt duizend enge dromen gehad. ik ben die nacht 4 keer beroofd. mijn huisgenoot sander is tot moes geslagen. en de vrijwilligers frank & gea zijn geamputeerd. een erg slechte nacht dus...
de volgende dag heeft de vrouw van onze taxichauffeur ons geleerd roti te maken. dat was echt vet cool. we zijn er wel 2 en een half uur mee bezig geweest. maar nu kan ik roti maken! wuhaaaah! dus als ik thuis ben ga ik een keertje roti voor jullie maken. wel schrok ik er van hoeveel zout daar in gaat. (echt schandalig. in totaal 3 eetlepels!) maar het proefde helemaal niet zo zout. maar het echt heel leuk!
voor vanavond heb ik gratis kaartjes weten te bemachtigen voor een theatervoorstelling. daar ga ik mijn huisgenoten dus mee naar toe sleuren. heb dr zin in.
voor de rest ga ik dit weekend naar de kerk (de baptistenkerk, zo'n swingkerk) hehe lijkt me leuk. misschien bekeer ik wel.
ook ga ik dit weekend denk ik naar de hammam, heb er eigenlijk geen geld voor, maar wel zin in. en ik ga dit weekend zelf sieraden maken. voor mezelf en paar vriendinnetjes thuis.
dus dat

  • 13 December 2008 - 17:22

    Mims:

    Lieve Ay,
    Oh gaaf een swingkerk daar heb ik ook altijd al eens heen gewild!
    Leuke dingetjes en ook in het vooruitzicht.
    Snap wel dat sommige dingen zodanig indruk maken dat je ff een nacht angstaanjagende dromen hebt..

    En ik ben benieuwd naar de roti a la Ayla. (of uberhaupt ook eigenlijk, nog nooit roti gegeten)

    Veel plezier bij het theater vanavond!
    Mail je komende week ff met gepeupel-update &zo.

    Veel liefs!!

  • 13 December 2008 - 17:26

    Mims:

    woopsie, het is vandaag helemaal niet de 12e..
    nou bij deze hoop ik dat het theater geslaagd was! ;-)

    X

  • 19 December 2008 - 10:19

    Fam. Van Dieren:

    Há die Ayla,
    Sorry voor de late reactie van je kaartje.
    Leuk om weer even wat je te horen en nog leuker om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar.
    Geniet ervan voor je het weer zit je weer in dit koude kikkerland.
    Met ons is ook alles prima wij houden ons natuurlijk nog bezig met de camping alweer voor seizoen 2009 en Geert had even heel leuk 10 edelherten los gelaten hier op Terschelling waar de overheid enzo toch eigenlijk niet zo blij mee waren.
    Wij zijn nog in afwachting van de consequenties hiervan.
    Anyway Tess onze mooie meid is net 7 geworden dus alweer een jaar ouder en Guus ons beertje loopt al als een kieviet dus niets is meer veilig hier in huis!
    Hé meid geniet van je leven daar! hele goeie feestdagen en een super uiteinde en we hebben kontakt.
    Groetjes en liefs, Guus, Tess, Petra en Geert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2009

Naar huis!

05 Januari 2009

Gelukkig nieuwjaar!

15 December 2008

Bijzonder leuk weekend

12 December 2008

Leuke dingetjes

03 December 2008

contact
Ayla

Actief sinds 18 Aug. 2008
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 36580

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 08 Februari 2017

Backpacken Thailand met Renaatje

12 Juli 2011 - 20 Oktober 2011

Indonesië & Australië, wuhaaaah!

25 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: