Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Koning - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Koning - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar!

Door: ayla

Blijf op de hoogte en volg Ayla

05 Januari 2009 | Suriname, Paramaribo

Als allereerste: Gelukkig nieuwjaar!
Ik zal maar beginnen waar ik gebleven was. Hmmm, waar was ik gebleven? Naja, luizen dus… ik had al 2 weken wat jeuk op mijn hoofd. Ik dacht het zal wel van het benauwde weer (regentijd) en het zweten komen of van de chinese shampoo. Vroeg ik aan een huisgenoot of ze in mijn haar wou kijken: “uhh, ayla je hebt beestjes op je hoofd”. Yikes luizen! Heb je dat weer! Dacht dat dat na je basisschoolperiode voorbij was. Maar goed, ik naar de apotheek, luizenshit gehaald. Ze hadden geen shampoo, alleen een of andere vloeistof die ik 24 uur lang in mijn haar moest zetten. En dat spul stonk! Naar pure alcohol, terpetine, asserton, alles in die trant. Hiervoor heb ik dus ook een dag vrij gekregen van mijn werk. Ik heb een koppijn gehad met dat spul in mijn haar. En dat als je opstaat van je stoel dat het helemaal begint te draaien. Maar goed na 24 uur mocht het er uit. En de luizen zijn dood. Voor de rest alles met kokend water gewassen (2 truitjes gesneuveld ) en de blaren op mijn handen van het uitwringen.
Verder zijn de feestdagen natuurlijk geweest! Ik heb het echt heel gezellig gehad! Was van tevoren een beetje bang dat ik thuis vreselijk zou gaan missen maar dat viel reuze mee. Met kerst had ik het sowieso veel te druk om er stil bij te staan. We gingen eerste kerstdag bij ons thuis barbequen met 20 man. Ik was degene die boodschappen ging doen en alles regelen. Pfff wat een werk. Ik ben in totaal volgensmij wel 8 uur bezig geweest met boodschappen doen. Bij de slager moesten ze lachen. Ik heb ze helemaal leeg gekocht. Zij iedere keer vragen: verder nog iets? Ja doe ook nog maar 10 pepersteaks, 10 speklappen etc etc. daarna paar uurtjes bezig geweest met pastasalade etc maken. Dit was wel heel gezellig. Muziek keihard aan en met een huisgenootje alle ingredienten snijden en doen.
Tussendoor ook snel mijn pakketje opgehaald. Wel beetje jammer dat ik hiervoor naar de andere kant van de stad moest en ook vreemd. Kwam ik daar, bleek mijn pakketje gesneuveld te zijn. het karton was helemaal nat geworden en gescheurd. Verder waren de spulletjes nog wel heel. Het was trouwens een pakketje van nienkepienk. Met allemaal vet coole spulletjes er in! Een minikerstboom, dennegeur, een boekje met kerstwensen en een hele hele mooie armband. Echt een leuk kerstpakket! Maar blijkt achteraf dat ze bij de douane er spullen uitgejat hebben. Er zat ook nog een parfum en chocolade in. Maar die hebben de naaiers gejat.
Ook zijn Ester en ik ongeveer 6 uur bezig geweest met het beneden opruimen, schoonmaken en beetje gezellig maken. Als je zo keek was het helemaal niet zo heel ranzig en chaos. Maar als je eenmaal bezig bent, wat je dan al niet tegenkomt. Ergens in een hoek een stuk verrotte pizza met 1000 beesten er op. Echt heel vies. In totaal kwamen er ongeveer 5 vuilniszakken rotzooi overal vandaan. Ook heel veel legen bierflessen ingeleverd. De huisbazin had een week daarvoor al samen met de schoonmaakster overal kerstlichtjes opgehangen. Echt heel lief en mooi! Naja het was een beetje overdreven, het was eerder kermis dan kerstmis. honderden lichtjes, van die lelijke gekleurde druk knipperende lichtjes, over kerstballen, klokken, noem maar op. Maar wel echt gezellig. Ook had de huisbazin nog lekkere hapjes voor ons gemaakt voor eerste kerstdag, loempiaatjes, visballetjes en kipnuggets.
Toen kwam iedereen om 7 uur s avonds. Het barbequeen zelf had ik uitbesteed aan de mannen des huizes. Het was echt een geslaagde avond. Nog een vuurwerk”battle” gehad met de zoons, neven van prem. Sander en jurjen hadden allemaal vuurwerk gekocht en die zonen dus ook. Dus het was een wedstrijdje wie heeft het mooiste, hardknallendste. Ook is jurjen nog gewond geraakt door een of andere mongolenactie. Hij heeft behoorlijke brandwond in zijn been. Maar ik vond het helemaal terecht want wij kregen ook stukken vuurwerk tegen ons aangevlogen. Hij had even niet zo goed nagedacht. Hij had 2 “rotjes,vlinders, whatever” naast elkaar gelegd en die aangestoken. Maar de ene ging natuurlijk eerder af waardoor de ander wegvloog zo richting ons allen. Gelukkig hield jurjen hem tegen met zijn been waartegen ie uit elkaar knalde en ontplofte die niet onder tafel bij al onze benen. Ik ben ook echt kwaad op hem geworden. Maar hij loopt nu dus met een ranzige etterend pusplek op zijn been. Het vuurwerk is hier trouwens sowieso niet normaal hoor! In nederland zou alles echt zwaar illegaal zijn. ook zie je kindjes van 5 al rondrennen met allemaal vuurwerk. Maar verder was het een leuke avond. Ben tegen een uur of 2 maar naar bed gegaan. Was echt moe van de drukke dag.
Tweede kerstdag hebben we met zijn allen bij de magarethalaan gegeten (ander huis) hier hadden we tevens een afscheidsfeestje van Ninet. Iedereen die maakte wat te eten en nam dat mee. Was echt leuk. Ik had een grote lasagna gemaakt. Uiteindelijk hebben we een 7 gangen menu gehad van soep met stokbrood, pastasalade, lasagna, hollandse salade, quiche, tonijnsaladen en komkommertjak, appeltaart, soesjes en kwarktaart! Wat wel een beetje lullig was, was dat we door de drukte van kerst en alles vergeten waren iets te doen voor het afscheid van ninet. Normaal geven we een kadootje, huren we een band, maken we een fotoboek zoiets. Maar dat was er nu een beetje bij ingeschoten. Uiteindelijk vlak voor vertrek naar de magaretha toch nog wat bij elkaar geflanst, van iedereen uit het huis wat. Een fles wijn uit een kerstpakket, een zelfgemaakt paar oorbellen, leuk kaartje, vlag van suriname en een champagnefles met daarin allemaal confetti dat er uitknalt als je hem ontkurkt. Dus we hadden toch nog wel iets leuks. Daarna nog even naar LaCaff geweest. Was ook wel leuk maar niet echt mijn tent.
Het weekend daarna heel veel gechilld. Ik heb nog een keer sieraden gemaakt. Ik verveelde me namelijk dood en huisgenoot ging dat doen met collega’s dus ging ik uit verveling maar weer mee. Maar was wederom weer heel leuk. Echt mooie dingen gemaakt. En zondag de hele dag met pascal op de bank gehangen, films gekeken. Een of andere foute film van jackie chan en a knights tail. Was wel leuk. Ook heb ik weer enorme ruzie gemaakt met pascal (de alcoholistische huisgenoot). Die jongen is echt raar. Het ene moment is ie echt relaxed en best grappig. Het andere moment is ie zo gestoord en asociaal. Naja, whatever.
30 december was Ester jarig. Hiervoor had ik hele mooie kadootjes gekocht. We zijn met zijn allen wezen eten bij the garden of eden. Was echt zooooooo lekker. Wel duur maar erg lekker. Is een thaise toko en echt zo waanzinnig mooi. Hierna nog even naar een streetparty bij tori oso geweest. Echt zo ongelofelijk veel mensen op straat! Echt niet normaal. Maar toch voelde het niet echt als mijn feest ofzo. Dat gevoel had ik met oud en nieuw ook niet echt. In nederland ben je met koninginnendag, bevrijdingsdag, groningsontzet, al die dingen de hele dag op straat en echt in de feeststemming. Iedereen met een biertje op straat. Lekker door de stad lopen, met iedereen praatje maken, je komt veel bekende tegen, kleedje mee en bij martinikerk zitten. Zo’n sfeer heerste hier ook wel onder de surinamers. Maar ik voelde me als bakra echt een beetje een buitenbeentje in die grote donkere mensenmassa en kon niet echt mee gaan in de feeststemming.
En we hebben natuurlijk oud en nieuw gehad! Ook dit was bijzonder leuk. ’s Ochtends om 10 uur de stad in gegaan. Een drukte op straat. Er waren al allemaal bands aan het spelen. Brassbands op straat, dansers, alles er op en eraan. Nog even gewinkeld. Toen begon het. De eerste winkel ging dicht. Het is hier traditie om op oudjaarsdag voordat je je winkel sluit (tegen 12 uur s middags) een enorma pagara af te steken (zo’n honderduizendklapper, ratelband, hoe je het ook maar wil noemen) van zo’n 100 meter lang voor de deur van je winkel. Dit zodat de boze geesten het komende jaar uit je winkel blijven. Vervolgens sluiten ze de deuren en gaan mee feest vieren. Dus het was echt gekkenhuis in de winkelstraat. Gelukkig waren ester en ik voorbereid na de vele waarschuwingen die we gehad hadden. Wij stonden geheel voorbereid als 2 bouwvakkers daar met mondkap op, oordoppen in, dichte schoenen aan ipv slippertjes. En ik was blij met mijn oordoppen en mondkap. De hele stad stond vol met rook. Je kon echt niet meer normaal adem halen. Toen s middags weer naar huis gegaan. Nog even geslapen. Toen met Ester worms armagedon gespeeld :) ik begin goed te worden! daarna tosti gegeten, gedoucht en klaargemaakt voor het feest. Ik had echt 0,0 zin om de stad in te gaan. Ik dacht ik vier oud en nieuw gewoon slapend in mijn bedje. Vooral met het vooruitzicht dat je geen taxi kon bellen om weer naar huis te gaan en dat ik dus volledig afhankelijk was van de rest van de groep(dan moet je met zijn allen lopend naar huis). Het telefoonnetwerk heeft er de hele dag uitgelegen (met kerst trouwens ook) doordat zoveel mensen proberen te bellen. Dus ik zou niet naar huis kunnen wanneer ik wou. En dat vond ik geen fijn idee, aangezien ik al geen zin had. Ook had ik een heimwee moment. Het was in NL 12 uur, hier 8 uur en ik was moe, had geen zin en wou alleen maar thuis bij mijn ouders, vriendjes en johan oud en nieuw vieren.
Maar toch mezelf opgepept en mee de stad in gegaan. En het was echt heel leuk. Wonder boven wonder heb ik ook alcoholvrije avond gehad en dit beviel echt supergoed! Ik had thuis 1 borrel gehad maar die smaakte me niet. We zijn toen eerst naar het vat geweest. Hier was een groot straatfeest. Niet echt boeiend. Toen zijn we even naar Chillz geweest. Dit was echt leuk. Het was vrij rustig maar je kon wel goed mensen kijken die voorbij gelopen kwamen. Toen kwam de rest ook naar Chillz want de streetparty was om 10 uur voorbij want alle surinamers gingen naar huis naar hun familie. Dus dan ben je alleen nog maar met blanken in de stad. Echt heel bizar. Voor de rest zit iedereen van 11 tot 1 thuis en komen dan weer naar de stad toe. nog even bij Chillz wat gedanst en toen door naar zus&zo. Ondertussen had ik een energieboost gekregen van hier tot tokio. ik denk van de vitamine c uit de verse jus ;-) bij de zus&zo was het ook echt heel leuk. Hier waren ook alle vrijwilligers van SPS, mijn bazin en nog veel meer bekende. Dit was echt heel gezellig. Maar tegen 2 uur had ik het helemaal gehad, ik was moe, mijn voeten deden zeer en ik wou naar bed. Gelukkig was ik niet de enige en konden we na 10 keer proberen toch anand van de taxi bereiken. Thuis nog eieren gebakken, johan gebeld en lekker gaan slapen.
De volgende dag ben ik met 2 huisgenoten naar het zwembad geweest. Hier hebben we onze nieuwjaarsduik genomen. Ik durft te wedden dat wij het een stuk chiller hadden dan die stakkers bij scheveningen :)
Verder vind ik het momenteel kut op mijn stage. De website is 2 maanden geleden gecrasht en nu mag ik een nieuwe website maken. Maar dit kan ik helemaal niet. Het gaat wel met een programma, maar ik snap het niet. Ik heb wel al hulp gehad van 2 vrijwilligers maar ik vind het KUT KUT KUT! gelukkig is het boek met de handleiding wel onderweg. Maar alsnog: KUT! ook zou ik officieel over 3 dagen al klaar zijn met stage. Ik heb zoveel overgewerkt dat ik mijn uren al bijna gehaald heb. Ik blijf verder wel gewoon doorwerken want ik heb mijn stagedingen nog lang niet af en vind het oer het algemeen toch wel erg leuk. Wel werk ik vanaf nu halve dagen. Ik begin pas om 10 uur sochtends zodat ik van half 8 tot 9 kan sporten. Ik ben namelijk 2 kilo aangekomen van al dat lekkere surinaamse eten en dat moet er weer af!
Verder begin ik ook echt zin te krijgen om naar huis te gaan. Ik wil nu nog niet weg maar ben echt blij als ik volgende maand naar huis ga. Het leven is hier zo gewoon geworden. In het begin was alles nog nieuw etc. en nu wordt alles een beetje hetzelfde. En ik begin thuis gewoon echt te missen. Nog maar 26 nachtjes slapen en ik ben er weer! Wuhaaah!

  • 06 Januari 2009 - 23:45

    Brechtje:

    Hallo Lieve Ayla,
    Ik heb weer genoten van je verhaaltje... leuk om van je te horen!!! Tot snel lieverd. Kusss

  • 09 Januari 2009 - 20:03

    Gerda:

    hi ayla
    hoe gaat tie nu?

  • 11 Januari 2009 - 17:09

    Wilga:

    Hey Ayla!
    Nog een heel gelukkig nieuwjaar! Ik heb de afgelopen maanden je avonturen gevolgd. Echt geweldig, ik herkende veel. Geniet er nog maar even van, voor je het weet is het weer voorbij en zit je in het koude Nederland; je kunt hier nu niet naar buiten zonder dikke jas, sjaal, muts, en handschoenen.... brrrr. daar kun je je vast weinig bij voorstellen in het warme Suriname!
    Groetjes Wilga

  • 18 Januari 2009 - 17:56

    Nienke:

    Lieve ay
    bijna ben je weer thuis jeujjjjjj

    love ya

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2009

Naar huis!

05 Januari 2009

Gelukkig nieuwjaar!

15 December 2008

Bijzonder leuk weekend

12 December 2008

Leuke dingetjes

03 December 2008

contact
Ayla

Actief sinds 18 Aug. 2008
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 36583

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 08 Februari 2017

Backpacken Thailand met Renaatje

12 Juli 2011 - 20 Oktober 2011

Indonesië & Australië, wuhaaaah!

25 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: