beestenboel & ?wodka?jus - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Koning - WaarBenJij.nu beestenboel & ?wodka?jus - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Koning - WaarBenJij.nu

beestenboel & ?wodka?jus

Door: ayla

Blijf op de hoogte en volg Ayla

31 Augustus 2008 | Suriname, Paramaribo

Nou daar was weer een berichtje van mij over de afgelopen paar dagen. Weet niet precies waar ik gebleven was, maar zal wel gewoon maar beginnen met schrijven. ?Donderdag? waren we ff de stad in gegaan, even winkeltjes kijken enzo. Heb twee paar slippers gekocht. Hele mooie met bloemetjes en nog een paar met doodshoofden, omdat johan die zo leuk vindt. Verder beetje rondgelopen en fietsresearch gedaan. Heb één winkel gevonden waar ze fietsen hebben. 50 euro voor nieuwe fiets, maar is dan wel een chinese fiets, dus klein en van baggerkwaliteit, maar moet t denk ik wel 5 maanden uithouden. En anders koop ik er later weer één. anders betaal je voor een goede (nederlandse) fiets 250 euro ofzo, maar hilde had t erover dat je ook wel tweedehands fietsen kon krijgen. Maar die zijn ook niet zo goedkoop. Maar ik zal nog ff kijken. YEAH BABY! Esther komt net met een omzetdingnaar220volt aangezet. En nu doet mijn ipod boxje het hier ook, dus we hebben muziek! Wuhaaah! Maar goed, s avonds zijn we uit eten gegaan bij de waag. Ik heb echt nog nooit zo lekker gegeten (sorry eef). Ik had varkensfilet met parmaham, mozerella, tomaat en allemaal lekkere kruidjes. Daarnaast was een aardappelschoteltjes, groentjes etc. het was echt zo ongelofelijk lekker, maar ook vreselijk luxe en duur voor surinaamse begrippen. Daarna ging de rest nog op stap. Maar ik moest vroeg naar bed aangezien ik de volgende ochtend voor t eerst naar stage ging. De volgende ochtend zou ik met de bus naar mijn werk gaan. Ik had al wat inlichtingen ingewonnen bij de taxichauffeur dus wist een klein beetje hoe t in zijn werk zou gaan. Stond ik daar dus om 7 uur s ochtends. Ik was al in de verkeerde bus gestapt, kwam ik gelukkig snel achter dus kon er nog weer uit. Maar de buschauffeur wist me te vertellen dat ik (foenetisch) de péééka moest hebben. Dus ik vragen wat dat is: “een bus”. Een antwoord waar ik niet veel mee opschoot, maar goed… ik bij de halte aan een meisje vragen wat een peeeka is. Dat is dus de cijfercode PK die op de voorkant staat. Maar het mooie is, die busjes rijden dus idioot hard en t staat ergens klein op de voorkant van de bus watvoor bus t is. Dus je kan vanaf een afstand niet zien watvoor één t is. Wel kan je levensgroot zien staan wat de naam van de bus is: enkele voorbeelden: “hotwheels” “the killer part II” “muscleman” “a man steels is a man” “white beauty” “apple land” “legalized” “one love” “flying wheels” ga zo maar door. Vinden ze leuk om hun busje een naam te geven. Dus ik had bedacht dat ik de namen van de busjes maar aan de routes moet gaan koppelen om op tijd te zien of dat de bus is die je moet hebben. Maar er zit ook totaal geen logica in, dus dat wordt nog lastig. Ook hebben de busjes hier allemaal leuke kleurtjes, versieringen etc. echt grappig. Maar goed uiteindelijk zag ik t op tijd, busje stopt, ik stap in, buschauffeur: “ik zit vol” ik: “maar waarom stop je dan?” antwoord: “ik zit vol”. Jaja. Goed toch nog een goed busje te pakken gekregen. Best vreemd je betaald hier achteraf als je uitstapt. Niet als je instapt. maar eerste werkdag dus: eerst uurtje gekletst met hilde over van alles en nog wat. Ze had hele mooie bos tropische bloemen meegenomen om te vieren dat ik er was. Echt leuk! Daarna kwamen er continue allemaal mensen binnenlopen. Mevrouw lottie van t weeshuis om contract te ondertekenen. Krantenman om krant te verkopen, marieke: samenwerkingspartner. Marita: vrijwilliger carolien: vrijwilliger. Toen werden we gebeld door Fleur (vrijwilliger) dat ze over paar dagen weg ging. Afspraak gemaakt voor de lunch om ff te kletsen en evalueren. Daarna zijn hilde en ik naar de bank gegaan, pinnen, naar de notaris om de huur te betalen. Half uur zitten wachten. toen mochten we binnenkomen. Geld betaald, daarna nog zitten kletsen over zijn vrouw en kinderen etc. kwam er een vrouw binnen om te zeggen dat meneer huppelepup stond te wachten. maar hij heeft gewoon nog 20 minuten met ons door zitten kletsen totdat wij de boel maar afronden en meneer huppelpup naar binnen kon. Echt bizar, gewoon klanten laten wachten omdat je nog ff wil vertellen dat je dochter nu zeven is geworden en dus op zwemles gaat. Maar goed dat is het surinaamse. Echt grappig hier. Alles betaal je hier contant. Je energierekening, huur, water etc. daarvoor moet je naar het bedrijf toe om te gaan betalen. Hehe, maar daar ben je dus wel een volle dag in de maand mee bezig om rekeningen te betalen, aangezien t niet zo snel gaat. Maar in t vervolg moet ik de huur dus ook gaan brengen bij de notaris. Daarna naar assuria (bedrijf) gegaan om een subsidie (ofzo) in te dienen. Konden de vrouw jammer genoeg niet te spreken krijgen omdat ze druk was. (met kletsen over het weer gok ik). Toen met fleur gaan lunchen en evalueren. Twee en een half uur gekletst. Was heel leuk om alle verhalen te horen. Vervolgens naar kantoor, ff half uur taken doorgenomen en de dag was alweer voorbij. Heb nu al door dat je hier echt weinig op een dag kan doen. Alles gaat zo langzaam en traag. Zelfs pinnen duurt een half uur doordat de helft van de automaten buiten gebruik is. Maar goed, alles chill aan. s avonds met de dames uit eten geweest naar een echte hindoestaan, want we wouden roti eten. De ober vroeg: “medium of extra pittig”? wij, medium graag, we kunnen niet zoveel hebben. Het eten was heet! Echt te pittig, je proefde helemaal niks, behalve hete pepers. Ik ben ook de enige die mijn bord (met 3 liter water) leeggegeten heeft. Was wel een leuke tent. Maar slechte bediening en niet echt hygiensch zagen we later toen we naar de wc gingen. Je moest ook gewoon in de badkamer van die mensen naar de wc. Echt heel vies, overal sigarettenas en peuken naast de wc. De eigenaar had duidelijk de gewoonte om al rokend en poepend op de wc te zitten. Ook kon je een glimp van de keuken opvangen: wordt je niet vrolijk van en verbaasde ons dat we niet ziek zijn geworden. Maar wel echt vreselijk hard gelachen om de hele toestand en het hete eten. Daarna zijn we nog even wat gaan drinken bij “broki”. Nou dat was echt hilarisch! Wij drinken bestellen: die man liep al vreselijk te kloten met t opschrijven van de bestelling en wist duidelijk niet hoe t moest. Ik had wodka jus besteld. Hij komt eraan met de drankjes: ipv rose een of ander vies goedje als pinacolada voor ninet. Dus dat was al fout. Ik neem een slok van mijn drinken: geen wodka te proeven. Ik denk: zal wel aan mij liggen. Ben misschien gewoon dikke borrels gewend. Andere dames ruiken er eens aan, proeven ook even. Duidelijk geen wodka. Ik aan die man vragen of mijn wodka er nog aan kwam. “je had toch wodka jus?” “ik: ja, maar hier zit toch geen wodka in?” “jawel jawel, hij had t zelf klaar gemaakt” ik: “uuuh, tjah, naja, dat zal dan wel…” een van de andere dames: “nou daar zit echt geen wodka in hoor, ruik maar eens.” Nou heel gedoe, maar ik had en kreeg nog steeds geen wodka. Ik moest t hier maar mee doen ofzo. (nou dat gebeurd je in nederland dus echt nooit, dan halen ze direct een nieuwe borrel of komen met de fles en gieten er een scheut bij in.) naja dus wel 15 srd betaald voor een sinasappelsapje. Maar gelukkig hebben we wel weer keihard in een deuk gelegen om t hele gedoe. Echt spierpijn van t lachen. Ga ik later naar de wc, komt ie naar me toe. vraagt ie heel bezorgd: gaat het wel? Ik: uuuh jawel hoezo? Hij: nee gewoon. Hij dacht volgensmij echt dat ik ladderzat was ofzo. Terwijl ik echt geen druppel alcohol heb gehad, dankzij hem… komen we later thuis: op de oprit: dode vleermuis, even verder, dode sprinkhaan (echt grooooot) op de trap dode kakkerlak (voor t eerst dat ik die zag) in de kamer rennende salamander/gekko beest. Dus echte beestenboel.
Zaterdag zijn we naar white beach geweest. (aangelegd strand aan de suriname rivier). Hier onze handdoek onder een palmboom gepland en lekker gezwommen. Wel heel vreemd dat het water hier bruin is. Wel jammer dat je alleen in het afgezette gebied kon zwemmen. (afgezet met netten en muren tegen de bijtende vissen en andere ongein) toen het eb was, was t water echt nog maar 50 cm hoog waar we in konden zwemmen/zitten. We hebben ook nog een vin zien zwemmen. We weten niet watvoor beest het was (een haai, een dolfijn, nog weer iets anders) maar het had een vin die boven t water uitkwam. Best freaky. Maar beetje jammer was dat er onder de palmbomen allemaal rode mieren zaten, dus ben echt wel 10 keer in mijn voeten gebeten. Best pijnlijk. Ook hebben we daar op t strand met heel veel kindjes gespeeld. We zaten daar in t water met echt 20 negerkindjes om ons heen. Ze vonden ons natuurlijk reuze interessant. Ook wouden ze ons graag aanraken (blanke huid) en ons haar (voelt gek). Ze gingen helemaal liedjes voor ons zingen enzo. Ook vonden ze onze moedervlekken heel erg vreemd, snapte ze niks van. Daarna nog met een paar (ongeveer 15jarige) jochies gekletst. Die gingen ons vragen hoe oud onze kinderen waren. Wij: we hebben geen kinderen, we zijn nog hartstikke jong. Hoe oud we dan waren. Wij: 20, 22, 23 etc. maar waarom hadden we dan nog geen kinderen, we waren al hartstikke oud. die ene jongen van 17 had ook al een kind. Echt bizar. Maar goed, zo is dat hier. Ook nog hele mooie handgemaakte oorbellen gekocht van een jongen voor 20 srd. Hij wou eigenlijk 25 hebben, maar ik zei dat ik dat wel duur vond en ze voor 20 wou hebben. Nou dat kon wel. (volgensmij ben ik alsnog afgezet, maar zijn mooie oorbellen, handgemaakt en t was een leuke jongen (braziliaan)) aan t eind van de dag naar huis gegaan en bij broki gaan eten. En dit keer was t echt kut. het begon al vreemd toen ik een paar vragen over de gerechten stelde. Die gast (zelfde van gisteren van de wodka jus) kon me al geen duidelijk antwoord geven. Naja goed, uiteindelijk de roti met geitenkaas (zonder honing) genomen (ninet ook). Op den duur kwamen de gerechten. Iedereen had zijn eten al gehad (gewoon hele maaltijden) toen uiteindelijk na 10 minuten ons eten nog een keer kwam. Het was echt idioot weinig.( en dit keer lag het niet aan mijn grote eetlust, want iedereen zei: is dat het?) Qua grootte was het gewoon een voorgerecht. Maar moest dus wel een hele maaltijd voorstellen. het was een pannenkoek achtig iets met daarin 6 slierten kouseband, 2 plakjes spek en 2 plakjes geitenkaas. That’s it. ik denk: ik zal er niks van zeggen, hij vind me waarschijnlijk al een zeur aangezien de wodkajus van gisteren. Ik dacht ik neem wel twee nagerechten: plakje chocoladecake en een bakje yoghurt met vers fruit. Want ik had echt nog heel veel honger. Wij nagerecht bestellen. Hij snapte er al helemaal niks van wie wat nou moest. Uiteindelijk moesten we allemaal ons hand om hoog doen voor de chocoladecake en daarna voor t verse fruit met yoghurt. Ik stak dus 2 keer mijn hand op. Hij kijkt me vreemd aan. ik zeg: ik heb inderdaad beide nagerechten. Hij: moet je morgen op de weegschaal ofzo? (nou toen had ik echt zoiets van, waar haal je t lef vandaan en nu zeg ik t ook gewoon. En trouwens die opmerking klopt ook niet. Dan zou je toch iets zeggen van: zou je niet een keer op de weegschaal gaan staan ofzo) dus ik zeggen dat ik t hoofdgerecht niet echt een maaltijd vond, dat ik het vrij weinig vond, maar wel heel lekker (was het ook), dus dat ik daarom twee toetjes nam. Ninet: ja ik vond t ook vrij weinig, dat is toch geen volledige maaltijd? Hij: je hebt zeker om je heen gekeken en gezien dat andere meer hadden en dan wou jij dat zeker ook? ik moest eerst heel hard lachen en toen: nou nee hoor, ik heb gewoon nog honger, er zat geen rijst, aardappelen, patat, brood what so ever bij. Het is gewoon geen warme maaltijd. Hij zeggen: nou dan moet je volgende keer maar wat anders nemen. (alsof er een andere keer komt, puh… )Naja, hij weg. Hij half uur later terug met de toetjes, brengt eerst de mijne en maakt nog een of andere stomme opmerking over het feit dat ik twee toetjes had. Later komt ie weer terug en zegt nog iets over weegschaal. Dus één van de andere meiden zegt: weetje wel hoe onbeschoft en onbeleefd dat is, blablablablabla en waar dat wel niet opsloeg etc. “nee was maar grapje toch.”. echt meer dan idioot. Voelde me echt zwaar belachelijk behandeld. Maar goed niemand hoeft er ooit weer te eten, dus deze 12 stagiaires is ie kwijt. (terwijl dat juist de doelgroep is en waar ze t van moeten hebben). Maar goed uiteindelijk nog wel heel hard kunnen lachen dat er zulke rare mensen op de wereld zijn met het IQ van een theelepeltje, maar echt leuk was t niet. Vervolgens naar huis en vanochtend uitgeslapen tot half 10. dat is echt een wereldwonder voor hier. Maar ben nu lekker uitgerust en ondertussen ook uitgetypt…

  • 02 September 2008 - 16:49

    Eva:

    Dag lieve Ayla,

    Ik ben blij dat het allemaal zo goed gaat,
    op die idiote ober na dan. Tsja heb verder weinig spannends te melden. Oh ja, neem je ook jachttrofeeen mee? Een kajman-hoofd staat vast leuk bij ons pizzastucwerk.
    Kus

  • 02 September 2008 - 18:26

    Nienke:

    Hey ay misschien was een stage naar Amerika beter geweest voor je zelfvertrouwen dan had die achterlijke ober je juist tien borden gebracht omdat je nog aan moest komen! haha leuk verhaal!!!
    take care

  • 07 September 2008 - 09:48

    Tess:

    Hé Ayl!

    Erg leuk al je verhalen te lezen! Lukt het nog een beetje met al die beesten daar? Zou 's nachts waarschijnlijk om de 10 minuten mijn klamboe controleren op gaten, openingen etc.
    En die ober mag zich geen echte Surinamer noemen; mannen houden daar van 'the bigger, the better' en vinden jou waarschijnlijk maar een iel stuk vreten ;)
    Achterlijke gladiool.
    Maar goed, zoek een toko waar ze wel scheutig met de wodka zijn en ik ben benieuwd naar je volgende verhalen.

    kuskus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2009

Naar huis!

05 Januari 2009

Gelukkig nieuwjaar!

15 December 2008

Bijzonder leuk weekend

12 December 2008

Leuke dingetjes

03 December 2008

contact
Ayla

Actief sinds 18 Aug. 2008
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 36576

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 08 Februari 2017

Backpacken Thailand met Renaatje

12 Juli 2011 - 20 Oktober 2011

Indonesië & Australië, wuhaaaah!

25 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: