salsa, commewijne, santigron - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Koning - WaarBenJij.nu salsa, commewijne, santigron - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Koning - WaarBenJij.nu

salsa, commewijne, santigron

Door: ayla

Blijf op de hoogte en volg Ayla

08 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Jaja, weer een berichtje uit paramaribo. Ik ben er fanatiek mee bezig met mijn weblog. We hebben gisteren onze eerste les salsales gehad. Was echt wel heel leuk. Wat een idioot geeft die les joh. Het is een dikke grote zwetende latino, maar hij kan dansen, oi oi oi! Zijn naam is Ychâ en gaat ons een maand lang 2 keer in de week, 2 uur per keer les geven voor 45 srd, 11 euro, dus spotgoedkoop. Was echt wel heel leuk, maar ook lastig! We oefenen 2 dansen, de salsa en merenque. Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar de merenque (“rock the boat”). Het is ook een stuk makkelijker en voelt natuurlijker aan. Wist niet dat er zoveel bij salsa kwam kijken behalve beetje leuk met je heupen wiegen. Maar goed na deze maand mag je door van beginners naar semi1, daarna na een maand naar semi 2, dan naar 2 maand naar advanced. Dus als t allemaal volgens planning gaat kom ik terug als een advanced salsa/merenque dansster. Hehe. Maar je moet dan dus met andere mannen (of meisjes die de man spelen) dansen die ook nog beginner zijn dansen. Merk wel dat zij t ook nog niet zo goed kunnen waardoor t allemaal een stuk lastiger gaat als bijvoorbeeld tijdens t stappen in de rumba. Daar pakken ze je stevig beet en draaien en zwaaien je alle kanten op. Dan hoef je niet zoveel te doen behalve je te laten leiden. Dan gaat t als vanzelf (of is dat de alcohol?) Maar goed dat was dus hier niet zo. Er waren wel een paar “helpers” maar heb niet de gelegenheid gehad om daar mee te dansen. Maar ik vond t echt heel leuk!we hebben ook allemaal een cd met muziek gekregen zodat we thuis kunnen oefenen. Gelukkig hebben we ook mannen in huis die meedoen dus die kunnen ons mooi leiden. Maar vanochtend was het wat minder leuk. Ik werd wakker, stapte uit mijn bed en zakte zowat door de grond van de spierpijn in mijn kont. Hahaha. Ik naar mijn medesalsaers om te vragen of zij ook zo’n last hadden. Ze hadden wel spierpijn maar dan in hun kuiten. Een punt waarop ik mij afvroeg, heb ik wat fout gedaan ofzo? Maar denk dat ik door t hardlopen ontwikkelde kuiten heb waardoor ik niet zo snel spierpijn daarin heb. Maar goed in mijn kont dus wel. Na de salsales nog met de hele groep uit eten geweest. Was wel leuk en lekker. Alleen heel gedoe met de rekening. We kregen eerst een rekening van 280 srd en toen kwamen ze later met een andere rekening van 340. ze hadden de drankjes nog niet meegerekend. Dus ik die bon uitpluizen (want ik vond het vreemd) bleek dat ze de drankjes al wel meegerekend hadden. Dus ik daarheen: meneer, meneer ik snap het niet! De drankjes stonden er al wel blij bla bla bla. Hun met zijn 4e puzzelen hoe t nou kan. Opnieuw berekenen (in mijn bijzijn) tjah weer 340. en ze zagen het maar niet, ze zagen het maar niet. (ondertussen had ik de fout al gespot, maar ik vond het wel een mooi aanzicht: 4 zwaar verwarde kibbelende creolen) toen ze er na 10 minuten nog niet uitwaren ging ik t maar zeggen. Ze hadden de eerste keer de 5 kip/pom aangeslagen voor 10 srd ipv 22.
Maar was donderdag dus met hilde en 2 vrijwilligers uit eten geweest. Was wel leuk! En lekker gegeten uiteraard. Er is hier één meisje als vrijwilligster en ze doet me op veel vlakken echt zo aan angelina denken. Echt grappig.(alleen is zij wel wat avontuurlijker aangelegd) maar heb t altijd wel gezellig met haar.
Maar goed, zou vandaag dus eigenlijk nog een inwerkdag hebben waardoor ik niet mee kon op de trip naar Commewijne. Maar inwerkdag is verplaatst naar zondag, dus kon vandaag wel mee! Was leuk. Ben in nieuw amsterdam en alkmaar geweest. Was echt mooi daar. We zijn op de oude plantages geweest en bij de oude suiker/rum fabriek. Echt zo triest om te zien. Echt een gigantisch gebouw maar helemaal verwaarloost en kapot gemaakt. Ondertussen is t helemaal vol gegroeid met planten en wonen er (hele grote) gekko’s en wespen. Maar echt zo zonde het is gewoon helemaal vervallen doordat de staat geen zin had om t te onderhouden. Daardoor werden de medewerkers boos en kwamen in opstand (die wouden hun fabriek gewoon goed onderhouden en vonden dat er in geïnvesteerd moest worden) en toen is ie maar dicht gegooid. Waardoor ze nu een enorme bron van inkomsten mislopen. Zo is dat met heel veel fabrieken hier gegaan waardoor de economie ook zo vreselijk achteruit is gegaan. Voor de rest veel mooie natuur gezien. Zelfs nog dolfijnen zien zwemmen! Maar ik ben hier echt zo moe. Ben vandaag tijdens de trip ook 2 keer in slaap gedonderd. Eerst in de bus al en later toen we ergens wat aan het drinken waren. Was even in de hangmat gaan chillen en ik sliep alweer. Maar daar leent een hangmat in combinatie met de hitte zich uiteraard ook erg goed voor. Toen na het eten alweer in slaap gevallen in de hangmat. Zou vanavond eigenlijk op stap, maar heb geen zin meer. Dus ik gebruik mijn joker.
En iedereen zegt over suriname dat die mannen zo vervelend zijn en dat je als stagiaire niet alleen over straat kan zonder lastig gevallen te worden. maar ik (en mijn medestagiaires ook) vinden de mannen hier reuze mee vallen. Veel fluiten, sissen en toeteren wel. Maar daar houdt t ook wel mee op. Wat gefluit kunnen we wel hebben. Is me nog maar één keer voor gekomen dat een man me achterna fietste en dingen bralde als: “jij bent de enige waar ik van hou, je hebt zulke mooie haren, ruikt zo lekker naar nederland en bent een lekkere big momma”. Niet echt subtiel zeg maar. Maar goed als je ze negeert druipen ze snel af. Voor de rest maar één keer gehad dat één of andere neger tegen me zei dat ik zo’n mooie dame was. Het gebeurt echter veel vaker dat ze zeggen dat roken schadelijk voor je gezondheid is. Als je op straat een sigaret rookt wordt er echt regelmatig tegen je gezegd: is heel slecht voor je hoor, moet je niet doen! (is nu al wel 10 keer tegen mij en mijn mederokers gezegd) voor de rest komen er wel veel mensen naar je toe, zowel mannen als vrouwen, om gewoon een praatje te maken. Vind ik wel gezellig. Ook denk je vaak (doordat je er zo voor gewaarschuwd bent) dat als mannen tegen je beginnen te praten ze direct wat van je moeten. Maar meestal is het echt gewoon om wat te kletsen. Of je nog van plan bent om naar t binnenland te gaan, dat je daar en daar dan heen moet. Dat je daar lekker kan eten, dat je dit of dat nog echt moet proberen. Wat voor studie je doet, hoe lang je blijft en nog een prettige dag…
OOH trouwens: ik ben beroofd! Een zwerver heeft mijn koekjes gejat! De gluiperd! Ik had pauze, liep ff de stad in om ergens wat te eten te halen. Had een pakje koekjes in mijn hand. Kwam een vies mannetje me tegemoet. Dus ik keek naar mijn tas, hield hem nog even extra stevig vast. Maar was daardoor afgeleid van mijn andere hand. Hij griste zo mijn koekjes uit die hand en ging dr als een haas vandoor. Ik was echt zo verbijsterd. Ik dacht wat overkomt me nu?!? Maar goed, hij zal wel honger gehad hebben. Dus t is hem ook wel een beetje gegund. Maar ik vond t echt wel heel asociaal. Maarja hij balen dat er maar 6 koekjes in zo’n pakje zitten en dat ik er al 2 van opgegeten had. Lekker puh! Maar goed, erg goed op mijn spullen passen dus.
Ow, aangezien we toch al in de criminele sfeer zitten. Misschien is dit dan ook wel het moment om te vertellen dat er een drugspand tegenover ons huis zit. Dat vertelde onze taxichauffeur ons laatst. Daarom wacht hij ook altijd totdat we de poort weer binnen zijn en m weer op slot hebben totdat ie wegrijdt (s avonds). Maar heb nog geen vreemde vogels gezien. Alleen een heel, heel mager meisje die daar heen zwalkte/strompelde. Trouwens we hebben de hoerenbuurt ook gezien. (jaja, onze taxichauffeur vertelt ons alles en laat ons alles zien) maar er is één straat waar de dames hun “diensten” aanbieden. Maar er staan er iedere keer maar een stuk of 3. (we moeten daar altijd langsrijden om een ander meisje op te halen als we uit eten gaan) en jeetje, de hoeren zijn hier ook goedkoop. Dat geloof je gewoon niet, 10 srd. Das 2,5 euro!!!! Echt heel triest.
Nou niet zo’n leuke afsluiting van mijn verhaal maar ben nu toch echt uitgekletst. Begin ook weer moe te worden. ga maar ff plassen, tandjespoetsen en naar bed. Ow trouwens, het merendeel van mijn huisgenoten is nu naar een toespraak van desi bouterse. Die gaat zichzelf weer kandidaat stellen voor de verkiezingen over 2 jaar. Dus die heeft vanavond een praatje. Had geen zin om heen te gaan dus ben maar thuis gebleven.
Nou weltrusten mensen!

Hehe, ben vandaag naar Santigron geweest om te helpen op de vakantieschool. Santigron is een dorpje 30 km van paramaribo vandaan. Maar is echt nog origineel in de bush bush (ontzettend mooi) waar ze nog allemaal van die oude rituelen enzo hebben. Maar goed, echt hele schattige kindjes (de meeste). Maar ik moest zo lachen toen ik vroeg of ze een toilet hadden. “ja die hadden ze wel, maar dan moest ik eerst ff met een emmer water uit de put halen om door te kunnen spoelen.” Echt zo grappig, dat je echt gewoon nog water uit een put moet halen! Vond t echt onwijs gaaf! Ow en pap, gefeliciteerd!
Ow en was vanochtend echt vet irritant, we hadden geen water in huis dus ik kon niet douchen, tandenpoetsen etc. op de één of andere vreemde manier was er geen water. (ik wist dat de grote droge periode in september begonnen was, maar dit is wel erg letterlijk)

  • 08 September 2008 - 20:25

    Gerda:

    tipje:
    's avonds een fles water klaar zetten voor 's ochtends, mocht er dan geen water zijn.
    kan je toch je tanden poetsen

  • 09 September 2008 - 21:28

    Nienk:

    Hey Ay
    Je verkrijgt in iedergeval een hoop levenservaring goede zaak! Ik ben ook een ervaring rijker! Ik ben tante geworden van Diede!
    Take care

  • 10 September 2008 - 15:15

    Eva:

    He ellebel,

    Ik vind het leuk dat je genoeg vrije tijd hebt om te schrijven! Volgende week gaan Tom en ik op vakantie: Jeeej!Misschien ook hangmat-taferelen voor ons?!!!
    Verder ben ik druk bezig voor de tentoonstelling..
    Schrijf je later,
    Kus van Eva

  • 12 September 2008 - 18:38

    Gerda:

    hiep hiep hoera fotos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2009

Naar huis!

05 Januari 2009

Gelukkig nieuwjaar!

15 December 2008

Bijzonder leuk weekend

12 December 2008

Leuke dingetjes

03 December 2008

contact
Ayla

Actief sinds 18 Aug. 2008
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 36587

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 08 Februari 2017

Backpacken Thailand met Renaatje

12 Juli 2011 - 20 Oktober 2011

Indonesië & Australië, wuhaaaah!

25 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: