markt en stappen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Koning - WaarBenJij.nu markt en stappen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Koning - WaarBenJij.nu

markt en stappen

Door: ayla

Blijf op de hoogte en volg Ayla

15 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Pas vanavond ben ik me bewust geworden van het grote verschil in levensstandaard tussen Surinamers en Nederlanders. Hoe arm zij eigenlijk zijn en hoe rijk wij. En hoe veeleisend wij zijn en hoe snel tevreden zij kunnen zijn. Ik voel me eigenlijk best schuldig om het feit dat ik af en toe zeur dat ik een arme student ben. (ok, in nederland ben ik ook wel arme student, maar dan alsnog kan ik zoveel meer als de arme mensen/studenten hier)
En dat ik dan zo kan balen als ik dit of dat niet kan. Vergeleken met hier ben ik (en dan val ik nog mee) echt een verwend nest. Heb vandaag met surinaams collegaatje van me en met onze taxichauffeur gekletst. Zij hebben zo weinig geld, echt weinig. Zij moet fulltime werken om daarnaast in de avonduren nog te kunnen studeren ( en dan nog geen geld over houden). Hij werkt 7 dagen per week 24 uur per dag en heeft ook geen rode rotcent. Kan niet op stap, geen kleren kopen, niet naar de bios. Hij is zeker wel gelukkig, daar niet van. Maar ik als “rijke nedelander” kan dat echt niet begrijpen. Hoe arm ik ook ben ik kan altijd wel één keer in de maand op stap of iets nieuws kopen. Hier zitten ze echt op de kerstbonus of een andere meevaller te wachten om iets leuks te kunnen doen. Nu doe ik ook wel een vreugdesdansje als ik mijn belastinggeld krijg, zomaar geld krijg van t uitzendbureau of een extraatje van mijn mamma. Maar het is hier echt totaal andere wereld. En dan vraag ik of hij t dan niet lastig vind dat wij hier “met ons geld smijten”. Taxietje hier, taxietje daar. Van 15 srd entree voor grote discotheek zeggen, “das niks”. Terwijl dat hier echt veel geld is. Maar hij zegt dat niet moeilijk te vinden. Het is gewoon wat je gewend bent. En pas nu snap ik dat hij t echt aardig vond dat ik hem 1srd (0,25 cent) fooi gaf. (ik zei: hou maar. Hij: dat vind ik lief, je bent een lief meisje) ik dacht dat ie me in de maling nam (want hoezo is 0,25 cent lief?) ik vind t zelfs soms genant om maar 1 srd fooi te geven. Dan denk ik, dan kan ik maar beter niks geven. En geef vervolgens ook maar niks. Maar goed dat is dus niet zo. Ik kan mensen echt blij maken met 1 srd. Maar goed, we hebben besloten de taxichauffeur binnenkort maar een keer mee uit te nemen. we hadden uitgerekend dat wij dan per persoon 1,5 euro kwijt zijn en hij de hele avond onder de pannen is. En voordeeltje voor ons: dan hebben we weer een extra salsapartner.
Maar ik ben vandaag ook voor t eerst op de markt geweest. Met een persoonlijke gids: Ronnie. De markt is hier trouwens een enorme loods met daarin heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel kraampjes. Jammer genoeg was 75 procent van de markt al opgeruimd omdat ik er pas om 4 uur kwam. Ik moet hem binnenkort nog even in volle glorie meemaken. Maar goed ronnie dus. Ik was mijn fiets aan het parkeren. Wou hem tegen een hek aanzetten totdat een stuk of 5 surinaamse dames tegen me begonnen te schreeuwen dat dat geen plaats was. Dus ik kijk wat beduusd rond en loop wat verder en zet hem tegen een paaltje. Hup, ene slot op slot. Was aan het kloten met het hangslot. Wil hem net vastklikken, komt er een creool (ronnie) naar me toe. (had hem eerder al zeer verveeld zien rond hangen) dat dat niet handig was, dat ik mijn fiets echt ergens aan vast moest maken, want anders kon men hem gewoon nog optillen en meenemen. Ik moest hem daar aan het hek doen. (ondertussen had ie de fiets al opgetild en wou er mee die kant op lopen) ik: maar ik mocht hem daar niet parkeren. Hij: ach onzin,wie zegt dat. Ik: die dames. Hij met mijn fiets daarheen. Hup, andere slot op slot (en toen ik daar met die creool stond mocht t opeens wel! Tssss) maar goed, wat ik ging doen? Ik: ik wil fruit kopen. Hij: ok, mag ik met je meewandelen? (ik dacht al: daar komt t hoor) maar goed ik dacht: prima, tuurlijk mag je meewandelen. Ik beetje met hem kletsen dat ik zuurzak wou, maar dat ik niet wist hoe het eruit zag dat ik er alleen nog maar verhalen over gehoord had en t als sap in de winkel had gezien. Maar dat daar ladingen suiker in zitten. (overigens in al t sap hier, denk je lekker sinasappelsapje te krijgen, krijg je één of andere vieze suikerdrek) dus dat ik gewoon echt zuurzak wou. Nou prima, hij zou mij brengen. Bleek dat de fruitmarkt nog best eindje lopen was. Had voor de andere markt mijn fiets geparkeerd. Beetje gekletst enzo. Maar hij heeft me echt uitstekend begeleid bij het markten. Hij heeft de dames op hun plek gewezen toen ze me rotte pompelmoes probeerde te verkopen en wat in de prijs gehandeld. Ik dacht: en hij probeert niet eens iets. Heel galant mijn fruittas dragen (hehe ik blij, had al zware tas, laptop en dus 6 kilo fruit. was een beetje enthousiast in mijn aankopen. Pompelmoesen, grapefruits, mandarijnen, lychees en nog allemaal andere bizarre vruchten die ik uiteraard wou proberen) maar geen zuurzak, want daar is het het seizoen niet voor. Maar voor januari komen ze nog wel, dus ik ga ze nog meemaken! JEEJ! Maar wij dus op de terugweg. Of we nog een keer wat af gingen spreken, blablablabla
(ik dacht al: wanneer komt het?) ik: nou nee hoor. Waarom niet dan: aah, gewoon niet. Aah waarom niet, we waren nu toch vrienden geworden. T was toch gezellig? We waren precies even groot, we hoorden bij elkaar Ik: hahaha, vind t inderdaad best gezellig om ff met je over de markt te struinen maar dat dat t ook was. Bovendien val ik op hele grote lange mannen. Dus we hoorden niet bij elkaar. En dat ik ook niet wist wat mijn vriend daar van zou vinden. (hint hint) maar goed die hints gaan hier niet op. Ach, dan had ik thuis een leuke nederlandse vriend en hier een leuke creoolse vriend. Want ja ik moest hier toch ook een vriend hebben. Dus ik begin te lachen. “haha dat dat bij jullie nou zo werkt, maar zo werkt het bij ons/mij niet. En bovendien ga ik niet liegen” “maar ik hoefde toch ook helemaal niet te liegen. Jaja… maar goed ondertussen bij de fiets aangekomen wou die mijn nummer dan wel heel graag hebben, konden we een keer wat gaan eten of drinken. Ik was immers zijn mooie blonde vriendin. ik: maar ik heb helemaal geen telefoon hier. ( ben ik toch gaan liegen he! Maar ik vond t wel geoorloofd) “nou of we dan nog ff op t bankje wat gingen zitten” “sorry ik moet naar huis, heb een afspraak”( leugen nummer twee) maar waar woonde ik dan? “ow op blauwgrond” (leugen nummer drie) maar goed ik ga dr vandoor. Toen binde die nog even mijn fruit achter op mijn fiets en zei dat hij ging huilen als ik weg zou fietsen. En of hij me echt nooit meer zou zien. Dus ik: ach misschien kom ik je nog eens tegen op de markt, tot ziens, bedankt voor het wandelen!
Vervolgens thuis een fruitfeestje gehouden met mijn huisgenootjes. Hehe, echt gelachen om die kleine groene vruchtjes. uiterlijk van een lichee, maar dan groen en glad schilletje. Van binnen beetje oranje/roze/bruinachtig met een dikke pit er in. Maar was niet echt een succes. Het smaakt een beetje weeig. Zeer aparte smaak.
En vanavond zijn we weer wezen salsaen. Ging goed! Maar nu had ik het ook op de gevorderde creoolse heren voorzien. Want ja alles staat of valt met een goede danspartner. En dansen dat kunnen ze wel!!!

We zijn zaterdag op stap geweest, het was echt onwijs leuk! Maar wel aparte bedoeling daar bij die discotheek. Wat zijn ze streng joh. In nederland kan je alles maken als meisje zijnde, maar dat was hier niet het geval. Ik was op slippers en ik mocht niet op slippers naar binnen. (overigens het meisje dat achter mij liep wel. Misschien omdat zij een lange broek aanhad, waardoor het minder opviel en ik een rokje) dus ik doe mijn tas open en haal daar een paar schoenen uit (ik dacht:je weet maar nooit, altijd handig een paar schoenen) godzijdank had ik dit rare idee gekregen en ze meegenomen. De mensen daar keken nog al verbaasd toen ik ineens schoenen uit mijn tas toverde. Maar goed ik mijn schoentjes aan. toen kwamen we de discotheek dan ook echt binnen, moesten we door een detectiepoortje. En dat was het moment waarop ik dacht: KUT, ik heb een mes bij me. (heb ik hier altijd bij me, je weet maar nooit wat voor wild stuk fruit je tegen komt die geslacht moet worden) dus ik door het poortje heen: PPPPPPIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEPPPPPP. Oh oh, dacht ik. Maar goed die gast mijn tas doorzoeken. Die klojo haalt mijn flesje water er uit en laat mijn mes zitten! Dat geloof je toch niet! Omzet boven veiligheid is het idee geloof ik. En eigenlijk wou hij mij slippers ook innemen (hmmz, waarschijnlijk had hij voorzien dat ik ze stiekem in de wc weer aan wou doen) maar na veel gezeur mocht ik mijn slippers houden en ging ik ze toch maar niet weer aandoen aangezien ze zo moeilijk deden. Maar ik was echt helemaal overrompeld door het hele gebeuren. Hehe, we waren ook de eerste in de disctoheek. (ZAZAZU heet ie overigens) Ik wat drinken halen. Echt goedkoop joh, je betaalt maar 2 euro voor een wodkajus. YEAH BABY! Maar goed wij naar t kleinere zaaltje (oudelullenzaaltje volgens mijn huisgenoten). Maar ik vond het er bijzonder leuk. Allemaal 80s muziekjes. En op een gegeven moment kwam er allemaal salsa en merenque voorbij. We stonden op dat moment net bij de bar. Komt er een man naar mijn huisgenootje toe om te vragen of hij die dans van haar mocht. (echt zo leuk, je wordt hier echt ten dans gevraagd, dat geloof je toch niet! Hahaha) zij wou niet, toen vroeg hij mij. Ik dacht: jah hoor, ik wil wel een dansje wagen. Ik zit niet voor niets op salsa. En dan kan ik tenminste ook zeggen dat ik geoefend heb als de dansleraar dat weer vraagt. Maar het dansen ging wel goed. werd woest in t rondte gedraaid. Hij deed ook allemaal voor mij onbekende draaien maar de meeste gingen als vanzelf goed. Alleen er is één draai waar ik echt helemaal niks van snap. Dan ben je op den duur met je rug naar hem toe en dan heb ik geen idee hoe je dan weer uit die draai komt. Hij moest ook wel lachen dat ik er niks van begreep. Hehe, tikje genant, maar moet ie ook maar niet zo ingewikkeld doen. En ik had hem nog wel verteld dat ik nog maar een paar lessen gehad had. Maar goed even later wou ik wat drinken bestellen (1 wodkajus, 1 water en 1 rose) dat kon dus niet. De glazen waren op. (overal op de bar stonden lege glazen, dus ik zeg tegen hun: daar staan allemaal. Neej, die waren van die mensen. Uuuuh ok) maar wodkaglazen waren er dan nog wel, water zat in flesjes dus het ging om een wijnglas. Ik zeg: anders doe je het in zo’n glas. “neej dat is een champagneglas” ik: in die dan. “neej dat is een longdrink. Ik: lekker boeiend, like I care. Een glas is een glas. “neej hoor dat was niet zo” (hoezo is dat niet zo, een glas is toch een glas?) maar goed ik kreeg geen rose. We hebben de hele avond geen rose meer kunnen bestellen want de glazen waren op. Dat geloof je toch niet! Echt zeer apart. Uiteindelijk tegen een uur of 4 naar huis gegaan. Nog heel veel tosti’s gegeten en naar bed gegaan.
De volgende dag gingen al mijn huisgenoten naar Overbridge (zwemmen). Maar ik ben niet meegegaan. Had geen zin om zo vroeg mijn bed uit te moeten en vervolgens met mijn brakke kop anderhalf uur in een busje te moeten zitten. Dan vervolgens daar aan komen, in de hitte tussen de rode mieren liggen en toch alleen maar kunnen slapen omdat je nauwelijks 4 uur slaap hebt gekregen. En dan nog weer terug moeten terwijl je helemaal ranzig bent van de rivier. Dus ik ben lekker thuis gebleven, lekker lang geslapen en boekje gelezen. En vandaag weer hard aan t werk op stage….

Ow, en trouwens ik heb de schadevergoeding voor MartinAir op de post gedaan. Hoop dat het zo goed komt.

  • 15 September 2008 - 18:29

    Soraya:

    Joehoe, je zal je maar vervelen op stage en alle verhaaltjes van je huisgenoten gaan lezen!! Maar moet wél serieus naar me schermpje blijven kijken, omdat die kerel denkt dat ik een beleidsstuk aan het lezen ben... Bij jou stuk is dat best moeilijk wist je dat??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2009

Naar huis!

05 Januari 2009

Gelukkig nieuwjaar!

15 December 2008

Bijzonder leuk weekend

12 December 2008

Leuke dingetjes

03 December 2008

contact
Ayla

Actief sinds 18 Aug. 2008
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 36583

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 08 Februari 2017

Backpacken Thailand met Renaatje

12 Juli 2011 - 20 Oktober 2011

Indonesië & Australië, wuhaaaah!

25 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: