tripje Baka a boto - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Koning - WaarBenJij.nu tripje Baka a boto - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Koning - WaarBenJij.nu

tripje Baka a boto

Door: ayla

Blijf op de hoogte en volg Ayla

29 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Dit weekend zijn we met Prem naar Baka a Boto geweest. Dat was echt geweldig! We gingen met 23 studenten, Prem & zoons, neven, het mannetje van beneden en de buschauffeur. We hebben 70 euro betaald voor het hele weekend. Maar dan kreeg je ook eten,drinken etc. Dus het viel mee hoe duur het was. (ook al weet ik wel zeker dat ie er behoorlijk wat winst op maakt) we vertrokken zaterdagochtend om 6 uur. Met zijn alle in de bus “the pinkpanther” richting baka a boto. We hadden er leuke Surinaamse muziekjes bij (echt net alsof ik in de Glory zat). Maar toen we na een uur van de geasfalteerde weg over gingen op de bauxietweg, hield de muziek er door het vele getril, gehobbel en gedreun er mee op. Toen hebben we nog een uur over bauxietweg gereden. Even gestopt bij het laatste dorpje met winkeltje die we tegen zouden komen. Daar ff de benen gestrekt en de laatste spulletjes gekocht (sigaretten, drinken, crackers etc) toen 2 uur doorgehobbeld totdat we in Baka a boto aankwamen. Echt de omgeving werd met de minuut mooier als je richting het binnenland rijdt. Op de duur toen we van de bauxietweg af gingen, een zandpad op midden door het bos richting het dorp, kon ik echt niet geloven dat er zulke mooie plekken op aarde bestaan. Dan rijdt je over een heel klein zandpad, over kleine bruggetjes met alleen bush bush aan beide kanten. Echt prachtig!!! Toen we aankwamen had iedereen opeens rood haar en rode kleren en leek ineens poepiebruin door al het bauxietstof. Vervolgens als eerst mijn oren leeggeschept en mijn neus uitgepulkt. Echt alles, alles was rood. Vermoed dat ik nu ook rode longen heb ipv zwarte. (weet alleen niet of dat nou weer zo gezond is).
Toen we aankwamen in Baka a boto hebben we als eerst onze spullen gedumpt en de slaapplekken verdeeld. Er waren 10 bedden en voor de rest hangmatten. Ik wou wel graag lekker in de buitenlucht in een hangmat slapen (om het ultieme gevoel mee te maken). Dit kwam zeer goed uit, want blijkt dat veel mensen toch wel gehecht zijn aan een bed. Daarna zijn we heerlijk gaan zwemmen. Het is daar zo ongelofelijk mooi! (ps, batterijen van mijn camera waren leeg, dus ik heb geen één foto kunnen maken! Boehoehoeheoe! Maar gelukkig waren er 22 anderen die hevig aan het flitsen waren. Dus ik krijg uiteindelijk alle foto’s wel) Baka a boto is een minidorpje met een paar kleine huisjes. En dan een paar huisjes die verhuurt worden. in totaal staan er misschien 15 gebouwtjes. Het ligt aan de suriname-rivier maar heeft zich daar net tot een soort van meertje gevormd waar je heerlijk in kan zwemmen. En in tegenstelling tot de rest van het surinaamse water, was dit water helder! De rest is allemaal hartstikke bruin van de modder uit de amazone en alle bladeren die er in terecht komen. maar dit was echt heel mooi helder. Ook was er een stroomversnelling waar je heerlijk in de rotsen kon zitten en van het water genieten. Wel ben ik een beetje gevallen waardoor ik door het water meegesleurd werd richting het meer. Ik heb me verder geen pijn gedaan ofzo, maar het had wel goed mis kunnen gaan als ik met mijn kop op de rotsen was geknald. Maar godzijdank is dat niet gebeurd en waren er genoeg mensen in de buurt die me hadden kunnen redden als ik ging verzuipen. En dan had zuster Ninet me kunnen verzorgen. Maar goed, heerlijk gezwommen. Toen lekkere soep gegeten. Daarna nog weer ff gezwommen. Toen gingen we om 3 uur met een boot weg. Gevaren over de rivier. Echt heel heel heel mooi. Toen bij een andere stroomversnelling gezwommen. Deze stroomversnelling was nog een stukje harder dus het vergde behoorlijk wat kracht om te blijven zitten. Maar echt een geweldig gevoel hoe dat water zich met grof geweld langs je heen raast. Stel je de beste massage ooit voor en dat maal 4 = is zitten in een stroomversnelling. Daarna met de boot naar een ander dorpje aan de overkant geweest, ook heel leuk om te zien. Toen we weer thuis waren weer lekker gezwommen en rijst met vis gegeten. (de vis vond ik niet heel erg lekker moet ik eerlijk zijn). toen gezellig met iedereen gegeten en een borreltje gedronken. Aangezien we geen ander vermaak als elkaar hadden, kwamen we op den duur bij allemaal heel flauwe kinderspelletjes uit. Zo hebben we bijvoorbeeld de stoelendans gedaan, ik ga op reis en neem mee, dierennamen bedenken met de laatste letter van het vorige dier, limbodansen en tot slot: ik heb nog nooit. Spelletje waarbij je zegt: ik heb nog nooit… gebungeejumpt bijvoorbeeld. En als je dan wel gebungeejumpt hebt, moet je drinken. Blijkt dat ik in mijn leven al vrij veel dingen gedaan heb dus voelde op den duur de wodka behoorlijk in slaan. Maar het was echt heel erg gezellig. Echt vreselijk gelachen. Het toppunt van humor kwam toen we bij hints aangekomen waren. Oi oi, wat een lol. Ondertussen had Prem de bbq aan de loop geslingerd en kregen we nog lekkere kippetjes en erwtenballetjes. Daarna hebben we nog wat in het donker rondgescharreld en hebben we gepootjebaad. Toen ben ik nog met mijn dronken hoofd bij de buren gaan kletsen. (surinaamse familie die ook weekendje weg was) die waren ook aan het bbqen en was wel gezellig. Toen gingen we de hangmatten ophangen en poging gedaan om te slapen. Maar bleek dat Jurjen geen hangmat had, dus die bleef irritant doen, en probeerde bij iedereen in de hangmat te kruipen. Uiteindelijk heeft ie een poosje bij Rianne in de hangmat geslapen, daarna op de grond, toen in 2 stoelen en s ochtends in pascals hangmat toen die op ging staan. Het was maar goed dat ik een slok op had, anders was ik nooit in slaap gevallen denk ik. Maar het was wel grappig, want bij die hangmatten was een klamboe ingebouwd. Toen werd ik ’s nachts wakker omdat ik naar de wc moest. Toen vond ik niet zulke prettige zaken: het insectennachtleven! Allemaal spinnen, krekels,kakkerlakken,nachtvlinders en noem maar op. Maar geen muggen wonderbaarlijk genoeg. En dat is maar goed ook want ik had mijn malariapillen niet geslikt. Alle locals zeiden dat dat niet nodig was, dus heb ik ook niet gedaan. Toen ik weer in mn hangmat lag ging opeens het licht uit waar ik op zich wel blij mee was. Dan hield de generator tenminste op met lawaai maken. Toen werd ik een half uur later verdwaasd wakker: hee! Ze hebben het licht weer aangedaan. Maar het was de zon die aangegaan was. Dus toen ging ik mijn bed maar uit om een frisse duik te nemen. echt heel lekker. Daarna ontbeten. Echt een stevig ontbijt: bruinbrood, gebakken ei, aardappels, kouseband, garnalen etc. wel echt heel lekker (op de garnalen na dan) Toen hebben we met een paar meiden aangegeven dat we de jungle in wouden. (dit was vreemd genoeg niet in het programma opgenomen) dat kon wel. Dus toen ging een 15 jarige jochie ons begeleiden in het bos. Koste ons 2 euro pp maar daarvoor hebben we echte een geweldige ervaring meegemaakt! Het was zo ongelofelijk mooi in het bos! Zoveel mooie bomen, planten, insecten, geluiden! Zoiets moois heb ik echt nog nooit gezien. De duinen van terschelling zijn mooi, de bergen in kreta, de zee in lloret, het uitzicht in Italië, maar dit overtrof echt alles! Echt waanzinnig mooi! Er was een klein paadje door het bos (die die af en toe een beetje bij moest hakken) die ons steeds verder de bush bush in bracht. We moesten door allemaal beekjes, modderige plekken. Over bomen heen klauteren die het pas blokkeerde, onderbomen door. Ik heb nog per ongeluk een meisje 2 tanden door haar lip geslagen toen ik spastisch werd omdat ik door een ellendig beest gestoken werd. (een of andere wesp, horzel, bij, echt pijnlijk) toen we terug waren nog snel een zwemmetje gedaan, gegeten (heerlijke bami en nasi) en daarna weer 4 uur terug in de bus. Hahaha, het busje van prem kreeg nog een lekke band, waardoor we weer beetje vertraging opliepen. Maar viel reuze mee en ze hadden hem zo vervangen. (maar goed ook, anders sta je daar in the middle of nowhere) toen we thuis waren, lekker gedoucht en gaan slapen.
Was echt een waanzinnig weekend! Maar vind het wel heel jammer dat jullie thuis het allemaal niet gezien hebben. Ik kan wel vertellen hoe het was en binnenkort foto’s laten zien, maar jullie zullen nooit weten hoe het daar is. Dat vind ik wel jammer. Ook heb ik johan vreselijk gemist dit weekend. Wou dat ie hier was nu ik allemaal van die leuke mooie dingen mee maak, maar ja…

Vandaag op het werk trouwens echt doodeng! Buiten aan de gevel van ons kantoor zit een bijennest. Een braziliaanse bijen nest, oftewel killerbee. Als je er één dood maakt, komen ze met zijn honderden op je af en prikken net zo lang tot je dood bent. Doordat het vandaag extreem warm was, kwamen ze dus hun nest uit. Wij snel alle ramen dicht en alle deuren gesloten. Alle ramen zagen helemaal zwart van de bijen, je kon niet meer naar buiten kijken. Één raam wil niet goed dicht, dus de kier hebben we met allemaal papiertjes dicht gestopt. Maar ik vond het echt doodeng. Nu hebben we dus de brandweer gebeld, die is komen kijken. Vanavond komen ze terug als het donker is en alle bijen in hun nest zitten om ze dood te maken. Hopelijk gaan ze allemaal dood, want zou wil ik niet werken! Echt doodeng. Je zal maar per ongeluk op één gaan staan, dan moet je rennen voor je leven en zo snel mogelijk jezelf ergens op sluiten waar ze met geen mogelijkheid naar binnen kunnen. Juk juk juk!!!


  • 30 September 2008 - 08:11

    Eva:

    He ay,
    leuk zeg zo `n weekend tripje...
    Ik ben op Kos ook op "jeep-safari" geweest, maar dat is afgezien van het stof, natuurlijk heeeel wat anders.
    En die exotische bijtjes zouden bang moeten zijn voor killerayla en niet andersom!

    Kuskus

  • 30 September 2008 - 18:04

    Gerda:

    hou van je.

  • 06 Oktober 2008 - 21:59

    Nienke:

    je pakketje is onderweg!!!

  • 10 Oktober 2008 - 22:08

    Nienke:

    Ik vind het tijd voor een nieuw verhaaltje ay!!

  • 16 Oktober 2008 - 15:53

    Renate:

    Ay, vet tof gewoon allemaal. mis je wel hoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2009

Naar huis!

05 Januari 2009

Gelukkig nieuwjaar!

15 December 2008

Bijzonder leuk weekend

12 December 2008

Leuke dingetjes

03 December 2008

contact
Ayla

Actief sinds 18 Aug. 2008
Verslag gelezen: 1367
Totaal aantal bezoekers 36586

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 08 Februari 2017

Backpacken Thailand met Renaatje

12 Juli 2011 - 20 Oktober 2011

Indonesië & Australië, wuhaaaah!

25 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: