In mijn element - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Ayla Koning - WaarBenJij.nu In mijn element - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Ayla Koning - WaarBenJij.nu

In mijn element

Door: Ayla

Blijf op de hoogte en volg Ayla

28 Augustus 2011 | Australië, Byron Bay

Tag Leute,

Daar was ik weer, terug in de bewoonde wereld! Mijn oren zijn weer helemaal goed. Heeft eerlijk gezegd sinds 3 jaar niet zo goed gevoeld. Helemaal geen jeuk meer of vochtig of andere ongein. Houden zo, zeg maar!
Verder nog even de laatste avonturen op de boerderij. Veel leuke maar ook minder leuke momenten meegemaakt. Laten we maar met de minder leuke momenten beginnen. Het hele schattige krielkiphaantje, zwart-wit, dubbelgezoomd, is dood, pielemotje, kassieweile. Die was zo schattig. we waren hem al een paar dagen kwijt, we dachten dat hij door een vos gegeten was. maar toen het stro bijna op was, wisten we wat er gebeurd is. de pipo die het stro komt brengen heeft hem ingesloten. hij heeft dagen opgesloten gezeten tussen een aantal strobalen. en toen was hij dood. en helemaal aangevreten door ratten toen we hem vonden. BOEHOEHOEHOE!!!
Verder kan Jodie niet zo goed met stress omgaan waardoor ze af en toe snauwerig kan doen. gelukkig niet tegen mij, maar wel tegen Siobhan. Maakt de sfeer af en toe ijs en ijskoud.
Verder had Jodie van een andere vrouw met paarden heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel paardenspullen gekregen:caps, dekens, zadels, hoofdstellen, showspullen, zwepen, alles! een hele campervan vol. dus dat gingen we de volgende dag allemaal uitzoeken, sorteren etc. Totdat Tia kwam, de opperachterbakse, die weet dus heel veel van hoofdstellen en alles. wat goed was, want wij werden niet wijs uit alle verschillende leren onderdeeltjes en riempjes. Maar dat kind is een partij bazig. Poeh. Alles wat wij al uitgezocht hadden, moest allemaal weer anders etc. Naja prima. Op den duur was ik er even bij gaan zitten omdat ik echt niks van die riempjes snap en het wat vol werd met zijn 4e in het kleine hokje. Krijg ik me toch een snauw. moest ik maar de wieltjes van de container afhalen. nou dat lukte met geen mogelijkheid. ik zeg: nou dat lukt echt niet. zij: dat is hartstikke goedkoop spul, JE ZORGT MAAR DAT JE ZE ER AF KRIJGT! Dat ik dacht: Jaaaaaaah DAAAAAAAAAAAAAAAAAG TIA! Dus toen ben ik zonder wat te zeggen weggelopen en ben ik op mijn kamer heel hard gaan huilen. Okay, ik was ongesteld, dus wat lichtgeraakt. anders had ik gewoon gezegd dat ze wel even normaal kon doen, maar nu dus niet. Beetje in huis rondgescharreld. Toen toch maar weer terug. HA! staat ze daar met die wieltjes te ouwehoeren, zij krijgt ze er ook met geen mogelijkheid af. Toen ze er ook nog een enorme kras op haar hand van kreeg met bloed en al, gaf ze het op. HA! zie je wel dat het niet lukt! Zij jammeren: maar ze moeten er af, jadajadajada. (In mijn optiek niet nodig, is toch handig dat de container kan rollen?!?) Maar goed uiteindelijk besloten dat ik dat wel voor haar ging regelen. Dus nijptang er bij. lukt niet. hamer, lukt niet. uiteindelijk ze er met een beitel afgewipt/gesloopt.
Verder een mega giga spin gezien. s avonds ging ik nog even buiten een sigaretje roken. stond al een paar minuten tegen een muur aangeleund. toen ik wegliep en me omdraaide zag ik die tarantula ineens zitten, nog geen halve meter van waar ik stond te leunen. AAAAAAAAAAAAARGH! Oh My God! Flippen stukje.
Verder sheit en pist die hond, Boey, het hele huis onder. echt smerig. en wie mag het opruimen? C'est moi! anders doet het een halve dag voordat het opgeruimd wordt.
en ik ben uit het schuurtje geflikkerd. PIJN! het schuurtje staat op een grote betonmassa van 50 cm hoog en hier wordt het kippevoer bewaard. dus zodra je daar in de buurt komt worden alle dieren gek en komen er aan gestormd. maar goed ik ging de mountainbike dus terug zetten in dat schuurtje, maar ik wilde niet dat er kippen in dat schuurtje kwamen dus moest ik een beetje voorzichtig doen. ik sta in de aanslag met mountainbike op mijn schouder om het schuurtje vliegensvlug in te gaan, ben ik net half in actie komt Jenny, geit, er aan gerend en die geeft me een beuk. Jenny houdt ook van kippenvoer. dus ik flikker met fiets en al dat schuurtje uit. PIJN!!!!! mijn oor helemaal dik, knie stuk en een fikse snee in mijn hand. en natuurlijk 30 kippen en een geit die het schuurtje in sneaken terwijl ik daar lig te kermen. AAAAAAAAAARGH! ik nog al huilend en hinkend die beesten proberen te verjagen. geen succes. maar Jodie had me zien vallen dus die kwam er aan gesneld. zij heeft de beesten verjaagd en me naar huis begeleidt. ijs op mijn oor en ontsmettingscreme op mijn verwondingen. was even de vraag of mijn hand gehecht moest worden, maar volgensmij valt t wel een beetje mee. en nu een paar dagen later ziet het er al wel weer redelijk goed uit. alleen wel een rotplek in mijn handpalm, dus bij elke beweging voel ik het.
zat eens te denken. aangezien ik zo klunsig ben. Eric heeft me ooit eens iets verteld over een training die je kan volgen om je onhandigheid te ?verbeteren/verslechteren? hoe zeg je dat? Misschien moet ik die gaan volgen. En kan ik vervolgens zelf dergelijk trainingen gaan geven ofzo.
Maar goed, dat waren de minder leuke dingen. Nu de leuke dingen. De kuikentjes zijn zo schattig! Ondertussen lopen ze overdag buiten rond, los. Zo schattig, moeder voorop, kuikentjes er achteraan gepiept. en er zijn 2 nieuwe kuikentjes. maar dat is wel een beetje zielig. die lagen onder de kip die eieren heeft maar die ging van het nest af om voor haar 10 kuikens te zorgen. dus hadden we die eieren onder een andere kip gelegd. maar de andere eideren zijn nog niet klaar, maar deze 2 dus wel. maar die kip heeft alleen maar oog voor haar eieren en niet voor de 2 kuikentjes. dus die kuikentjes bij de bestaande kuikentjes geplaatst. maar mama kip verstoot ze en valt ze aan, omdat ze niet van haar zijn. maar nu heeft Lexi ze mee naar huis genomen en gaat ze opvoeden.
verder heeft het hier een paar dagen echt kei en kei hard geregend. echt geen fuck te beleven. eerst stond de kreek nog droog. nu staat er 40 cm water in. zo hard heeft het geregend. en zondag zijn Siobhan en ik wezen winkelen in de buurt van Surfers Paradise. Niet heel boeiend, wel vermakelijk. lekker geluncht, nog een chillbroek gekocht en rond geslenterd. daarna met de bus terug. met de verkeerde bus terug. deze bus ging naar een ander deel van Nerang. maar we konden op het station overstappen, dus dat was okay. nog wat boodschapjes gedaan en toen terug gelopen. zeik en zeik nat geregend. en het is niet te geloven! Siobhan raakt echt alles kwijt. ze was een tijd terug haar paspoort kwijt geraakt tijdens het stappen. gelukkig had ze die weer terug gekregen omdat er toevallig een kaartje van haar hostel in zat. dus daar was hij afgeleverd. bij Jodie was ze haar bankpas kwijtgeraakt, dus moest ze een nieuwe aanvragen. waren we winkelen, is ze haar internet kwijtgeraakt. (ze heeft een USBstick waarmee ze internet heeft ofzo) niet te geloven! ik ben ook wel eens wat kwijt, maar geen belangrijke dingen. Raar kind. maar dus geen internet meer. sowieso zit ze volgensmij niet zo lekker in haar vel. ze heeft regelmatig onenigheid met Jodie en of Tasjka. en sluit zich dan weer op in haar kamer.
Verder heb ik het erg gezellig met Shanon. zij is een van de vrijwilligers. ze is een heel stil/verlegen meisje, maar doordat ik eindeloos raak klets is ze ontdooid en is het erg gezellig. verder ben ik met die regen een paar keer lekker in bad geweest. en ik lees nu zo'n suf boek. Gaat over de historie van Jordanie en buurlanden. geen fuck aan. maar het enige boek dat ik nog heb, dus ik lees gestaag door. verder ook leuke film gezien: PS I Love You. maar wel heel hard huilen. zielig.
En toen kwamen er donderdag ineens twee nederlanders! Tessa en Chris! JeeeeeeeeJ! die stonden ineens op de stoep. die hadden twee maanden geleden al met Jodie afgesproken dat ze kwamen WWOOFen maar dat was Jodie helemaal vergeten. Maar ze waren welkom. Ze zijn net als ik nog maar net in Australie, maar gaan hier 2 jaar blijven. ze hebben een campervan gekocht en gaan eerst een half jaar reizen en WWOOFen (wanneer je 3 maanden WWOOFt of fruit plukt kan je een 2e visum krijgen voor een jaar) zodat ze 2 jaar kunnen blijven. daarna gaan ze in Perth wonen voor anderhalf jaar waar hij gaat werken en zij een beetje WWOOFen of vrijwilligerswerk doen. Hij is een ITspecialist en die kunnen ze hier goed gebruiken en krijgen goed betaald. Dus dat. Maar het zijn erg leuke lui. Wel raar om weer nederlands te praten. maar we praten geen NL als er andere bij zijn, want dat vind ik zelf ook niet leuk. als anderen onderling buitenlands gaan praten terwijl jij er bij zit. maar dit is erg gezellig. en ze zijn actief = fijn! Want Siobhan is echt een luie donder. ik heb ook mijn luie momenten, mar zij is echt aardslui en laks. dus we hebben serieus poepscheppen gedaan in het grote weiland in Paradise. en samen afwassen, schoonmaken, paardjes borstelen. erg leuk. en het was weer lekker weer. ik heb zelfs weer een beetje kleur gerekgen. ook een nieuw kaartspelletje geleerd: Dickhead. wel vermakelijk, komt alleen niet heel veel tactiek bij kijken. maar wel leuk om eindelijk weer eens een spelletje te spelen. en ook nog een waarbij ik zwaar uitblonk. 3 van de 4 gewonnen (Ok moet eerlijk zeggen dat de geluksfactor bij dit spel wel erg hoog is, dus niet echt iets om trots op te kunnen zijn)
Zaterdag was mijn laatste avond bij Jodie, dus ik had bedacht dat het leuk was om te BBQen. Dan zou ik alles regelen en kopen om haar ook te bedanken voor de leuke tijd, haar gastvrijheid en om gewoon een leuke afsluiting te hebben. Maar op de dag zelf plensde het weer keihard. dan maar binnen eten. ik met Tessa en Chris in de campervan boodschappen doen. had gehoord dat er een Aldi in de buurt zat, dus wij daarheen. alleen we zijn 3 keer verkeerd gereden. Oeps. Maar de Aldi was echt een zware tegenvaller. niet te vergelijken met onze Aldi. En niet veel goedkoper dan Coles of Woolworth. Voor 70 dollar aan boodschappen gedaan. daarna weer terug. alleen was er een kinderfeestje aan de gang dus ik verstopte me in mijn kamer. totdat ik zag dat er mensen aankwamen. en Jodie was zo druk dus ik ging maar even heen. Die twee oude mannetjes kwamen paardenpoep kopen. Dus toen heb ik ze even geholpen hun pickup vol te scheppen en de 10 dollar in ontvangst genomen.
toen de kids weg waren begonnen met koken. had een hele uitgebreide salade gemaakt. nachos met salsa en quacemole, kippetjes uit de oven, hamburgers, stokbrood met smeerseltjes, maiskolfen en tal van andere lekkere hapjes. daarna lekker gegeten, ik had Shannon ook gevraagd. was gezellig. de volgende ochtend om 5 uur op om naar Byron Bay te vertrekken. Eerst tas ingepakt, nog wat restjes van de avond ervoor eten en nog foto's van de dieren maken. dat had ik nog niet echt gedaan. toen moesten we gaan. Jodie is zo lief! Ik was aan het uitzoeken hoe het zat met busvervoer naar Byron Bay. Toen zei ze: ik kan ook wel even een berichtje op facebook plaatsen of er nog iemand die kant opgaat zondag?! wil je dat? NATUURLIJK!!! en 2 uur later had ze een lift voor me. dus ze bracht mij om half 7 naar die gast toe (kwartiertje rijden) en deze nam me mee naar Byron Bay. Ik had van te voren natuurlijk wel even gevraagd wat voor vent dat was. Was een oude schoolvriend van haar die nu in Byron Bay werkt. En hij was homo dus ik hoefde me nergens zorgen over te maken. Nou en dat hij homo is, dat heb ik gemerkt. Het droop er van af! Ik reed met hem en zijn man mee. (Trouwens sjieke bedoeling daar! Pfffffffffff, wat een huis! en wat een auto's! (3!!!een hele dikke BWW, een hele vette SUV en nog een sportautootje)) Was iets meer dan een uurtje rijden (SUV) en toen waren we er. ik moest nog 5 minuutjes lopen naar de ArtFactory (hostel). Goed, hier heb ik een half uur over gedaan. Godzijdank is mijn orientatievermogen net zo goed als mijn motorriek:bagger dus. maar toen was ik er. Echt leuk! Wuhaaaaaaaaaaaah! direct aanspraak, leuke mensen, relaxte sfeer, en allemaal mooie schilderingen. sowieso is Byron Bay relaxt. Beetje hippie-ig en relaxed. Eerst 2 uurtjes in een hangmat geslapen totdat er een kamer vrij was. daar werd ik direct gevraagd of ik mee ging naar het strand. LEUK! dus naar het strand geweest, heerlijk weertje! daarna boodschapjes gedaan. nog even geinformeerd in het hostel geinformeerd naar het baantje van afwasser die ze zoeken. maar dan moet je minimaal 4 weken blijven. en zoveel tijd heb ik niet hier te besteden. leek me wel leuk voor een weekje. en wat echt relaxed is! je mag in dit hostel maar maximaal 2 weken blijven. dus hier heb je niet van die groepsvorming en geen mensen die hier al eeuwen zijn en werken etc. echt het backpack-leventje!!!

Maar ik ga ook ff wat eten, heb trek. wel relaxed dat ik nu weer zelf kan bepalen wat ik eet en niet hoef te eten wat de pot schaft. Oja, ik zal jullie nog even vertellen wat mijn plannen zijn. 3/4 dagen Byron Bay, 1 dag Brisbane, 2/3 dagen Fraser Island, ?paar dagen fruit plukken? en dan WWOOF adres zoeken voor een weekje in de buurt van Fraser Island. en dan zie ik het wel weer.

Tot mailens!

Liefs Ayla

• 28 Augustus 2011 - 16:10

Dafne:

Hey ayli!
    Hier een berichtje vanuit het regenachtige hilversum:) leuk om weer even je avonturen te lezen, ben weer helemaal bij. Vorige week samen met cis even sor opgezocht op terschelling en ik denk dat ik nu eindelijk weer bijgeslapen ben van het weekeinde;) Ik ben deze week in een nieuwe baan begonnen! Ik ben nu social media medewerker bij een uitgeverij in amersfoort:) het is jammer genoeg maar voor 20 uur en voor 3, maar erg leuk en als ik ze kan overtuigen, heeft het misschien nog een staartje....

Meid zet em op daar en spreek je snel!
    Xx

• 28 Augustus 2011 - 17:09

Gerda:

we vroegen ons al af waar zit ayla nu fijn weerwat te horen ik zag rianne op noorderzon even gekletst over bali was leuk je hand goed schoon houden en anders eenbiotexbadje maken om te weken liefs mamaxxxxxxxxxx

• 31 Augustus 2011 - 15:26

Berna:

Heb je weer even via google gezocht want de link doet het nog steeds niet. Richard krijgt het ook niet voor elkaar maar heb hen deze "omweg" aangeraden omdat hij toch ook even je bevindingen moet lezen toch. Bedankt voor je kaart.dat vonden we erg leuk en ja kom als je tzt weer terug bent gerust even koffie drinken. Geniet in bb en ook op fraser island. Ben ik ook geweest. Mooi hoor maar heb je in een dikke dag wel gezien hoor. Heldere kreekjes daar je ziet gewoon niet dat er water is zo schoon. Coloured zand en lekkere stranden. Heerlijk. Nou meid geniet ervan! Tot de volgende berichten maar weer.